به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سلسله در شمال استان لرستان و در فاصله تقریبا 50 کیلومتری از خرم آباد، مرکز لرستان واقع شده است و به واسطه قرار گرفتن بر سر مسیر ارتباطی شهرهای جنوبی و که قصد بازدید از مناطق گردشگری استان های غربی را دارند و نیز مسافرانی که از استان های غربی قصد بازدید از مناطق جنوبی را دارند همه ساله در ایام نوروز پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.
وجود چشمه سارهای طبیعی، رودخانه های خروشان، آب و هوای معتدل و آثار تاریخی دیدنی، جذابیت های این شهرستان کوچک و خاطره انگیز را در منظر گردشگران دوچندان کرده است.
از مهمترین جاذبه های شهرستان سلسله می توان به قلعه تاریخی مظفری، غار سمسا، تپه باستانی گریران، دژ شینه و از مهمترین مناطق نمونه گردشگری آن می توان به منطقه نمونه گردشگری کهمان، گلهو و کاکارضا اشاره کردهستند که همه ساله در ایام مختلف سال خصوصا در ایام نوروز گردشگران زیادی را به این شهرستان کوچک و خوش آب و هوا می کشانند.

**کهمان، نگین گردشگری سلسله
منطقه کهمان و دره دروازه شهرستان سلسله معروفترین جاذبه ژئو توریسم در استان لرستان محسوب می شود، طبیعت بکر ، یخچال های دائمی ، غارهای متعدد و ارتفاعات جذاب و دیدنی ، وجود داروهای گیاهی بسیار نادر و کمیاب، چشمه سارهای فراوان و پرآب، طراوت و خنکی و آب وهوای بی بدیل این منطقه روح هر انسانی را اسیر خود می کند.
علت نامگذاری این منطقه مربوط به دوره های باستان بوده که در آن پادشاهان به تفرج و خوشگذرانی می پرداخته اند، گواهش را می توان تخت گاههای سراب خاصون(سراب خاصان) و سراب و چشمه معروف تخت شاه دانست.
سرچشمه ابتدایی رودخانه کهمان، چشمه تخت‏شاه و چشمه‎های اطراف آن است که پس از جاری شدن در درون دره‎ کهمان، آب چشمه سراب‎ خاصو و دیگر چشمه‎ها به آن پیوسته و رودخانه کهمان را تشکیل می‎دهد.
این رودخانه زیستگاه ماهی قزل‎آلای رنگین‎کمان است، در کنار این رودخانه درختان کهن‌ سال گردو و بید رشد کرده و سایه‎ساری بهشت گونه را به وجود آورده‎اند، عمر برخی از این درختان گردو به صدسال هم می‎رسد، در بعضی مناطق، خروش رودخانه به حدی است که عبور از آن امکان ندارد.
در ناحیه کهمان، درختان گردو ، آلو، به ، گلابی ، زالزالک، تمشک، پسته وحشی و بلوط به‌ صورت خودرو وجود دارند و زمین‎های کشاورزی زیادی در این دره به کشت انواع محصولات کشاورزی به‌ ویژه خیار اختصاص‌یافته است.

** کاکارضا مامنی زیبا برای آسایش گردشگران
وجه ‌تسمیه کاکارضا از نام کاکه رها یا کاکه ردا، یکی از بزرگان و پیروان اهل حق که در این روستا مدفون‌شده، آمده و هم‎اکنون مقبره وی زیارتگاه بسیاری از اهالی منطقه است.
از روستای کاکا رضا به سمت شرق، به طول 20 کیلومتر کرانه رودخانه کاکارضا به‌ واسطه داشتن زیبایی‎های طبیعی و جنگل‎های بلوط اطراف رودخانه و داشتن آب‎ آشامیدنی کافی به‌ عنوان یک تفرجگاه عمومی مورداستفاده قرار می‎گیرد و تمامی زمین‎های کشاورزی اطراف روستا، باغات میوه سرسبزی از قبیل سیب، گلابی، آلو و گردو هستند که زیبایی خاصی را به این منطقه بخشیده‎اند.
رودخانه کاکارضا به طول 90 کیلومتر از عوامل مؤثر طبیعی در این منطقه است که از دهستان قائد رحمت در 57 کیلومتری شرق خرم‌آباد سرچشمه گرفته و با مخلوط شدن با رود کهمان، رود کشکان را تشکیل می‌دهد که در انتها به رود بزرگ کرخه متصل می‌شود.

** گلهو کمپینگ گردشگری عشایر
هو در زبان پهلوی به معنی خوب و نیکو است و گلهو به معنی مکان گل‌های خوب است، این منطقه در شمال شرق روستای کاکارضا و در دامنه کوه زرین مشت قرارگرفته و دارای دو سراب دائمی و یک سراب فصلی است.
آبشار گلهو با ارتفاع تقریبا 20 متر در دره‌ای پر از درختان زیبای بلوط، کشتزارهای صیفی و حبوبات و در نزدیکی روستای کاکارضا خودنمایی می‌کند که در دامنه کوه‌های الشتر واقع‌شده و وجود دره‌های پر آب، گیاهان، خزندگان و آبزیان کوچک در بالای آبشار بر زیبایی منطقه افزوده است.
در روبه‌روی آبشار منظره بسیار زیبایی از درختان سرو و بلوط بر پهنه زیبای دشت چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند، در طول مسیر سیاه‌چادرها و رمه‌های بزرگ عشایر بر دامنه پرسخاوت زاگرس دیده می‌شوند.
منطقه نمونه گردشگری گلهو، ییلاق عشایر روستا است که به‌ عنوان کمپینگ گردشگری عشایری توسط سازمان میراث، صنایع‎دستی و گردشگری مورداستفاده قرار می‎گیرد.
در شهرستان سلسه هفت مدرسه جهت اسکان مسافران نوروزی تجهیز شده و یک ایستگاه راهنمایی مسافران در شهرستان دایر شده است.
امسال 6 مدرسه در شهرستان سلسله برای اسکان مسافران نوروزی تجهیز شده است.
شهرستان سلسله با 75هزار نفر جمعیت یکی از شهرستانهای استان لرستان است که مرکز آن شهر الشتر است.
این شهرستان از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است.
7265/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.