به گزارش ایرنا، با صنعتی شدن جوامع و یا به نوعی با بد صنعتی شدن جامعه در چند دهه اخیر اغلب متقاضیان اشتغال امید به استخدام در ادارات، نهادها و شرکت ها داشته و بر این باورند در این جامعه شغل تنها مفهوم استخدام را دارد غافل از آنکه با مهارت اندوزی و ایجاد اشتغال پایدار می توانند علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال خود کار آفرینی را نیز برای دیگران به ارمغان بیاورند.
این تفکر غلط زاییده برخی عوامل از جمله ایجاد انتظار کاذب در بازار کار، گرایش بیشتر جوانان به تحصیلات دانشگاهی و افزایش سطح توقعات آنها و جدایی میان مهارت اندوزی در کنار تحصیل بوده است.
بدون شک ایجاد اشتغال آن هم از نوع پایدار نیازمند دانش و مهارت کافی است و صرف دانستن دانش بدون مهارت نمی توان راه به جایی برد.
امروزه یکی از علل عدم موفقیت در ورود جوانان به بازار کارنداشتن روحیه، پشتکار و مهارت باشد که موجب شده کاهش سرعت در حرکت رو به جلوشده است.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تلاش مراکز رسمی و آموزشی باید تولید نیروهای آکادمی و تربیت تکنسین باشد تا در کنار دانش و آموزشهای علمی بتوان از استعداد و توانمندی افراد در حوزه های مختلف بهره لازم را برد و از سوق دادن جامعه به سمت جامعه صنعتی مبتی بر اشتغال پشت میز نشینی جلوگیری کرد.
یک استاد دانشگاه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: ما امروز نیازمند تکنسین در کشور هستیم اما نظام آموزش رسمی کشور، این مهم را تولید نمی کند.
احمد موسوی افزود: وجود نیروهای متخصص می تواند هر غیر ممکنی را ممکن سازد و بسیاری از کشورهایی که مسیر رشد و توسعه را میان بر زدند، به دلیل تربیت فرد مجرب بوده است.
وی اظهارداشت: برای تربیت نیروهای مهارت دیده و کاهش معضل بیکاری در جامعه و انتظار استخدام برای اغلب تحصیل کردگان دانشگاهی باید سازمان آموزش فنی و حرفه ای را به عنوان متولی آموزش های غیر رسمی در کشور تقویت نموده و مهارت های آن در کنار دروس دانشگاهی به دانشجویان فرا خواند.
این استاد دانشگاه بر تعامل بین همه دستگاه های مرتبط با عرضه نیروی ماهر تاکید کرد و ادامه داد: شاید آمار بالای بیکاری امروز در جامعه زاییده عوامل مختلفی باشد اما مهمترین علت آن تکیه جوانان به مدارک دانشگاهی و بی توجهی به حرفه اندوزی و مهارت آموزی است.
یک معلم بروجردی گفت: حرفه آموزی باید از مقاطع پایین آموزشی به عنوان یک اصل مهم مورد توجه دانش آموزان قرار گیرد و اندیشه های مهارت را بین دانش آموزان تقویت کنیم تا علاوه بر کشف استعدادها بتوانند رشته دانشگاهی را براساس مهارت و توانمندی خود انتخاب و علم و دانش و مهارت لازم بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه راهی بازار کار شوند.
علی دهکردی افزود: آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید با تعامل با مراکز فنی و حرفه ای به تربیت نیروهای مهارت دیده اهتمام داشته و واحدهای کارآموزی را تقویت و از تبدیل ساعت کارآموزی به زنگ تفریح دانشجو و دانش آموز خودداری کنند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: برخی افراد به دلیل تامین شدن از سوی خانواده و یا اخذ مدرک دانشگاه تمایلی به شغل های مهارتی و ورود به بازار کار ندارند و هر شغلی را زیبنده خود نمی بینند.
عبدالعلی گیوه کی افزود: وزارت تعاون برنامه هایی برای مهارت آموزی قشرهای مختلف برای ایجاد اشتغال دارد که از جمله آنها مهارت آموزی سالانه 200 هزار سرباز با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح است که بعد از 2 سال خدمت سربازی، فرد توانایی ورود به بازار کار را دارد.
وی با تاکید بر اینکه دارابودن مهارت با مدرک دانشگاهی کاملاً متفاوت است، اظهارداشت: مهارت همان سواد انجام کاراست و کسی که سواد انجام کاری را داشته باشد می تواند در جامعه آثار اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد بیان کرد: هم اکنون این نهاد در راستای توانمند سازی افراد بیکاری که بیمه بیکاری دریافت می کنند اقدامات مناسبی برای حرفه آموزی با هماهنگی مرکز فنی و حرفه ای بروجرد ایجاد نموده و در سال جاری 160 تن از افرادی که بیمه بیکاری دریافت کرده اند به مراکز فنی حرفه ای برای کسب مهارت و جذب در بازار کار با هدف اشتغال پایدار معرفی شده اند.
گیوه کی ادامه داد: ما براساس قانون بیمه بیکاری مکلف هستیم که مقرری‌بگیران را ارتقای مهارت دهیم و به آنها آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را ارائه کنیم و اگر نیاز به بازآموزی مهارت دارند باید امکان بازآموزی را فراهم نمود.
وی اظهارداشت: امروز جوانان به دنبال کارهای اداری و پشت میز نشینی هستند و به دلیل نداشتن مهارت های کافی نمی توانند وارد بازار کار شوند.
رئیس مرکز فنی و حرفه ای امام علی (ع) بروجرد گفت: مرکز فنی و حرفه ای امام علی(ع) بروجرد دارای 12 کارگاه ثابت و 14 مرکز سیار با 28 کارگاه آموزشی و حدود 147 رشته است.
محمد برنا اظهار داشت: در سال گذشته بیش از 602 هزار نفر ساعت آموزش در مرکز فنی و حرفه ای امام علی(ع) بروجرد ارائه شد.
6052/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.