به گزارش ایرنا، غلامرضا یاوند عباسی روز یکشنبه در جلسه ستاد مناسب سازی در محل استانداری افزود: کارهایی صورت گرفته اما عقب ماندگی ها نسبت به و ضع مطلوب بسیار است.
وی مناسب سازی را یکی از مولفه های توسعه یافتگی برشمرد و اظهار داشت: این مهم نه تنها برای جانبازان، بلکه برای معلولان، سالمندان، زنان باردار و افراد سالم در شرایط خاص است.
وی تصریح کرد: بنا بر قانون برنامه سوم توسعه اولین بار موضوع مناسب سازی مطرح و مقرر شد این امر طی سه سال انجام شود که امروز با گذشت 2 سال از قانون برنامه ششم همچنان همچنان عقب ماندگی در این حوزه زیاد است.
یاوند عباسی با اشاره به برخی دلایل اجرا نشدن قانون مناسب سازی گفت: مساله اعتبار مهم است اما اعتقاد مدیران اهمیت بیشتری دارد که باور لازم تا کنون ایجاد نشده است.
وی افزود: در برخی موارد نیز نظارت درستی وجود ندارد و پیاده روسازی های ویژه مناسب سازی در برخی شهرستان ها به دلیل ناآشنایی پیمانکار و عدم نظارت شهرداری موجب هدایت افراد نابینا به موانع و وقوع حادثه شده است.
وی ادامه داد: در قانون معلولان جای برخوردهای سلیی خالی بود که با اصلاح قانون جامع، مجازات های خوبی در نظر گرفته شده که باید از این پس به جای رفتارهای ایجابی از ظرفیت های سلبی نیز اسفتده شود.
مشاورز وزیر کشور در امور ایثارگران گفت: اجرای نامناسب مناسب سازی علاوه بر هدررفت بیت المال، موجب صدمه به افراد ناتوان می شود.
یاوند عباسی تاکید کرد: مادامی که مناسب سازی به نهضت تبدیل نشود به طور کامل اجرایی نخواهد شد که در این راستا مدیران باید خود را پاسخگوی حقوق افراد معلول و ناتوان بدانند.
وی تصریح کرد: همچنین یکی از دلایل عدم انجام مناسب سازی مناعت طبع و بزگواری معلولان و جانبازان بوده که با پرهیز از تجمع و اعتراض به این امر، حقوفشان تضییع شده است.
وی با تاکید بر استفاده از معلولان به ناظر طرح های مناسب سازی گفت: باید بین شهرداری ها نیز رقابت ایجاد شود تا با ارزیابی وضع موجود و تحسین وضع مطلوب، نسبت به معرفی شهرداران فعال در این راستا اقدام شود.
یاوند عباسی اضافه کرد: موضوع مناسب سازی نباید تنها روی زمین اجرا شده بلکه باید نصب سایبان و تابلو مغازه ها نیز به نحوی باشد تا از بروز مشکل برای روشندلان جلوگیری شود.
بر اساس آمار بهزیستی، 49 هزار و 893 نفر معلول معادل 2.8 درصد جمعیت استان تحت پوشش این نهاد هستند در حالی که متوسط معلولیت در کشور 1.5 درصد است که این مهم ضرورت استاندارد و مناسب سازی اماکن و معابر عمومی و خصوصی را دوچندان می کند.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.