به گزارش ایرنا درشهرستان بروجرد به دلیل نبود زیرساخت های لازم برای ذخیره سازی نزولات جوی برغم بارش های نسبتا مطلوب شاهد افزایش خشکسالی و کمبود آب شرب و کشاورزی هستیم.
اگربتوان با مدیریت قوی و کارآمد و سرمایه گذاری دربخش ذخیره آب مجموع نزولات جوی را به شیوه صحیح و اصولی قبل ازاینکه به سیلاب تبدیل شود و یا درمسیرجریان خود دچار آلودگی گردد و یا تبخیر و به دریا ریخته شود، جمع آوری، ذخیره کرد دراین صورت نه تنها شاهد خشکسالی نبوده بلکه شاهد رونق اقتصادی و شکوفایی منطقه و پر آب شدن چاه های کشاورزی خواهیم بود.
بنا به گزارش های هواشناسی پاییز امسال درایران سال پربارشی است و به طبع بروجرد نیز از آن بی بهره نخواهد بود اما نبود سد، استخرذخیره سازی آب و یا بندهای خاکی برای جمع آوری این منابع آبی موجب می شود تا برغم بارش های فراوان شاهد هدر رفت این سرمایه عظیم باشیم.
بدون شک با استفاده از روش ها و راهکارهای متعدد مانند مهارآب های سطحی و ذخیره سازی آن در مواقع پرآبی مانند فصل پاییز و زمستان که اکثر کشاورزان آب مازاد دراختیار دارند می توان با ذخیره آب زمستانه با روش های مختلف و مصالح گوناگون بحران کم آبی را مهار نمود.
سیستم های استحصال آب باران دارای فناوری ساده و در ابعاد کوچک مانند بندهای خاکی و استخرهای ذخیره آب بدون صرف هزینه های بالا امکانپذیر و قابل اجرا می باشد به همین دلیل ازاین روش درهمه جا می توان استفاده کرد و دیگرمشکلی تحت عنوان بی آبی وانتقال آب با صرف هزینه های کلان پمپاژ و انتقال وجود نخواهد داشت.
با این روش می توان اراضی زیادی را صرف نظر از دوری و نزدیکی به سایرمنابع آبی، به زیر کشت محصولات آبی برد و میزان درآمدها و سطح تولیدات را ارتقا و زمینه اشتغال را فراهم نمود.
بحران کم آبی دولت را وا داشت تا کشت محصولات آبدوست با برنامه در سراسر کشور صورت گیرد و از سوی دیگر کشت برنج جز در استان های گیلان و مازندران در دیگراستان های کشور ممنوع شود اما برای رهایی از بحران کم آبی و خشکسالی می توان با ذخیره سازی و مهار آبهای سطحی بخش مهمی از کم آبی را جبران نمود.
با توجه به افزایش روز افزون جمعیت بشری و نیاز به آب بیشتر برای بخش های خانگی، صنایع و کشاورزی، موضوع استفاده بهینه از آب باران که اصلی ترین منابع آب هرکشور وناحیه ای می باشد، درکلیه نقاط دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته و سرمایه گذاری هایی ازطرف متولیان برای توسعه آن به عنوان راه حل مقابله با خشکی وخشکسالی درحال انجام بوده، هست و خواهد بود.
آمارها نشان می دهد از مجموع آب های جهان، 4/97 درصد آن را آب شور دریاها و اقیانوس ها تشکیل می دهد کـه به دلیل شوری درعمل قابل استفاده نیستند.
ذخایر آب شیرین تنها 6/2 درصد کل حجم ذخایر آبهـای سطح زمین را تشکیل می دهد که بخش بیشتر آن به صورت یخ در قطب های کـره زمـین و یخچـال هـای طبیعی و آبهای زیر زمینی وجود دارد به این ترتیب، از مجموع آب های کره زمـین تنهـا 14 درصـد آن قابل استفاده بوده و در واقع، حیات آدمی وابسته به همین مقدار ناچیز آب اسـت.
بنابراین به رغم اینکه بخش بیشتر سطح زمین را آب پوشانده، تنها بخش ناچیزی از آن بـرای بشـر قابـل اسـتفاده بوده و در واقع، تمام برنامه ریزی های بشر باید با توجه به این محدودیت ها صورت گیرد.
رئیس اداره هواشناسی بروجرد گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری بیش از 6 میلیون مترمکعب آب توسط بارش های اخیر فقط درسطح شهرستان بروجرد باریده که به دلیل نبود امکانات لازم برای ذخیره سازی هدر می رود.
بهروز یاراحمدی افزود: 6میلیون متر مکعب آب برابر با دریاچه ای به طول یک کیلومتر و عرض یک کیلومتر و عمق 6 متر پر از آب است که در بارش بیشتر این حجم آب اگر ذخیره شود دریایی خواهد شد که نه تنها مشکل خشکسالی امروز بلکه صدها سال دیگر را برطرف می کند.
وی ضمن نوید سالی پربارش در بروجرد بیان کرد: با توجه به اینکه همه ساله بارندگی در این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی وجود دارد اما متاسفانه در فصل بهار اغلب روستاها و کشاورزان فاقد آب شرب و کشاورزی می شوند زیرا مجموع بارش ها در قالب آبهای سطح از شهرستان خارج می شود.
عزت اله نباتی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: به منظوراستفاده بهینه از آب و افزایش تولیدات محصولات کشاورزی تا کنون سه هزار و 500 هکتار از اراضی و باغات شهرستان بروجرد به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اند.
بررسی ها نشان می دهد که سالانه 300 میلیون مترمکعب آب از شهرستان بروجرد خارج می شود و این رقم خروج روان آب نشان می دهد احداث سد با ذخیره ‎تقریبی 86 میلیون مترمکعب در جذب آب در این شهرستان ضروری است تا بخش عظیمی از اراضی کشاورزی بروجرد شامل محصولات غلات، حبوبات، علوفه و کشت های صنعتی بابحران کم آبی مواجه هستند احیا شوند.
7273/6052
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.