کرم رضا پیردایه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح سنجش وغربالگری بینایی کودکان درسطح 10 مهد کودک،2 پایگاه ثابت در شهر بروجرد و یک تیم سیار در روستاها با حضورکارشناسان درمهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی و مراکز بهداشت هم اکنون درحال اجرا است.
وی اظهار داشت: اجرای این طرح در روستاها با استفاده از دستگاه سیار و درمراکز شهری با استفاده از تابلو E چارت چشم کودکان مورد معاینه قرارمی گیرد.
رئیس اداره بهزیستی بروجرد با اشاره اینکه تنبلی چشم تا سن زیرهفت سال قابل درمان است، بیان کرد: براین اساس خانواده ها باید تا قبل از این سن با معاینه دقیق چشم کودکان از بروزهرگونه عارضه غیرقابل جبران در بزرگسالی جلوگیری کنند.
پیردایه اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح پیش بینی می شود 17هزار کودک 3 تا 6 ساله بروجردی مورد سنجش و غربالگری قرار گیرند و در صورت مشکل برای ادامه درمان به مراکز درمانی هدایت خواهند شد.
وی با بیان اینکه در هر کدام از پایگاه های مستقر در نقاط شهری و روستایی، 2 نفر کارشناس بینایی سنج حضور دارند، ادامه داد: کلیه افرادی که باید این طرح را به اجرا درآورند آموزش های تخصصی لازم درخصوص شناسایی کودکان دارای تنبلی چشم را فرا گرفته اند و همچنین تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای انجام این طرح نیز فراهم شده است.
رئیس بهزیستی شهرستان بروجرد یادآور شد: دراین طرح با استفاده از معاینات پزشکی و دستگاه های تخصصی، کودکان غربالگری شده و افراد دارای بیماری های چشمی شناسایی و برای درمان به پزشکان متخصص معرفی می شوند.
پیردایه گفت: غربالگری تنبلی چشم درسطوح مختلف معاینه کودک، در صورت مشکوک بودن مراجعه به متخصص بینایی‌ سنجی و درآخر نیز در صورت تشخیص اختلالات بینایی با ارجاع به متخصص چشم پزشک، انجام می شود.
وی اظهارداشت: سال گذشته 16 هزار و200 کودک سه تا 6 ساله در این طرح مورد معاینه چشم قرار گرفتند که از این تعداد 350 کودک مشکوک به تنبلی چشم و عیوب انکساری برای ادامه درمان به اپتومتریست معرفی شدند.
طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا 6 سال در بروجرد به مدت یک ماه اجرا می شود.
6052/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.