در این یادداشت به قلم سارا سپهوند آمده است: بسیاری از پزشکان متخصص و حتی عمومی در روزهای تعطیل در مراکز درمانی حضور ندارند.
پزشکان هم مثل مردم عادی حق دارند به تعطیلات بروند، این مسئله غیرقابل انکار است، اما بدیهی است که بیماری تعطیلی نمی شناسد و در این بین برخی بیماران اگر به موقع درمان نشوند، دچار آسیب های جبران ناپذیری می شوند، به همین دلیل است که ترس از نبود پزشک متخصص به یکی از دغدغه های شهروندان در تعطیلات بدل شده است.
نبود پزشک در روزهای تعطیل در شهرستان ها نمود بیشتری دارد و رفتن پزشکان متخصص به سفر، گاه باعث دردسر بیماران و خانواده هایشان می شود، چون آنها نیز باید رنج سفر به شهرهای بزرگ را از جمله پایتخت به جان بخرند.
این در حالی است که رسیدگی به سلامت مردم نیازی همیشگی است و نمی شود در درمان بیماران به ویژه بیمارانی که نیاز فوری به درمان دارند، وقفه ایجاد کرد.
وعده ها و البته برنامه های اعلام شده از سوی مسئولان دال بر این است که در تعطیلات نباید نگران چنین کمبودی بود، اما بیماری خبر نمی کند و کمبود پزشک متخصص در بسیاری از رشته های تخصصی در روزهای تعطیل یک معضل است. از تهران که بیش از 30 درصد پزشکان متخصص در آن جمع هستند که بگذریم، در بسیاری از استانها در ایام تعطیل پزشک متخصص در برخی رشته ها یا وجود ندارد یا بسیار اندک است.
برخی نیازهای پزشکی، فوری و آنی است و باید بیمار فورا عمل جراحی شود؛ اما اصولا متخصصان و پزشکان در روزهای تعطیل در استراحت یا مسافرت هستند و این دسته از بیماران حتی در صورت حضور در بیمارستان باید تا روز کاری تحمل کنند که احتمال هر اتفاقی وجود دارد. به عنوان مثال؛ در ایام نوروز مشکلات چندین برابر می شود و بیماران حداقل تا دو هفته باید برای حضور در مطب پزشکان در انتظار باشند و تنها راه چاره آنها مراجعه به مراکز درمانی است.
ضعف مدیریت و برنامه ریزی مراکز درمانی، باعث می شود پزشکان به صورت همزمان بیمارستان را ترک کنند و به مرخصی بروند.
مراکز درمانی باید در طول تعطیلات پزشک داشته باشند که متأسفانه به دلیل ضعف برنامه ریزی و مدیریت در بسیاری از مراکز درمانی شاهد کمبود پزشک هستیم.
خالی بودن مراکز درمانی از پزشک به دلیل عدم نظارت کافی اتفاق می افتد و لازم است دانشگاه های علوم پزشکی و دستگاه های نظارتی با حساسیت بیشتری به این موضوعات بپردازند چرا که با جان مردم سر و کار دارند.
همچنین از مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشکی انتظار می رود با برنامه ریزی دقیق تر به نحوی عمل کنند که مردم در روزهای تعطیل دچار مشکل نشوند.
منبع: روزنامه سبحان
9910/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.