به گزارش ایرنا، زنان و دختران خرم‌آبادی به یاد اسارت حضرت زینب(س)، با پای برهنه و نقابی بر صورت، از محله باغ دختران حرکت کرده و چهل شمع در خانه‌هایی که درب آنها باز است، روشن می‌کنند.
دخترانی سیاه‌پوش به صورت گروهی، از اول صبح تاسوعا، مجالس عزا و حسینیه‌های شهر را می‌گردند و با نیت و خواسته‌های مختلف در هر جلسه و مراسم عزاداری یک شمع روشن می‌کنند تا چهل منبر را سر بزنند و چهل شمع روشن کنند.
در بخش‌های دیگری از لرستان از جمله بروجرد این رسم شکلی دیگر دارد، در رسم چهل منبر که در خرم‌آباد برگزار می شود تنها توسط زنان و دختران جوان انجام می شود اما در بروجرد تنها به زنان اختصاص نداشته و مردان نیز در آن مشارکت می‌کنند.
در غروب و شامگاه تاسوعا، بسیاری از مردم و به ویژه کسانی که در شب‌های قبل سقاخانه داشته‌اند، درهای خانه خود را به روی مردم باز می‌کنند و سینی بزرگی در ورودی خانه یا حیاط می‌گذارند و در آن به یادبود شهدای کربلا شمع روشن می‌کنند و با نوشیدنی و دیگر نذورات از میهمانان پذیرایی می‌کنند.
بسیاری از زنان و مردان با تهیه چهل شمع، با پای برهنه و بدون اینکه با کسی صحبت کنند، از این خانه به آن خانه رفته و شمع‌های خود را در چهل سقاخانه می‌گذارند.
با این کار ضمن عزاداری، حاجات و خواسته‌های خود را نیز یادآوری می‌کنند و از امام حسین و یارانش شفاعت می‌طلبند که این آئین به چهل منبر مشهور است.
در این آئین هر کس که حاجتی دارد با پای پیاده و نقاب بر رو، 40 شمع را در 40 سقاخانه یا حسینه روشن نموده و برای برآورده شدن حاجتش انتظار می‌کشد.
در این روز خیمه‌ها و تکیه‌های دایر شده در سطح شهر و مراسم روضه فعال در شهر و سقاخانه‌ها مملو از شمع‌های حاجت می‌شود؛ شمع‌هایی که هر کدام از یگانه جوانمرد روز تاسوعا طلب نیاز می‌کنند و عاشقانه در حزن و اندوه این روز می‌گریند.
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.