در ادامه مطلب آمده است: یکی از بهترین مکان‌های گردشگری که برای سلامتی انسان بسیار مفید است، چشمه‌های آب گرم‌اند که با داشتن خواص درمانی بالا می‌توانند به عنوان یک ظرفیت ارزشمند در صنعت گردشگری سلامت مورداستفاده قرار گیرند ؛ اما متأسفانه در کشور ما با وجود شمار زیادی چشمه آب گرم، در معرفی آن‌ها کوتاهی شده و بسیاری‌شان، حتی برای مردم همان شهر و استان هم گمنام هستند چه برسد به کل ایران و حتی دنیا.
چشمه‌های آب گرم تسکینی برای دردهای عضلانی و بیماری‌های پوستی، با خاصیت میکروب‌کشی است و اثر ضد قارچ دارد. جالب‌ است بدانید محققان اعلام کرده‌اند که کالریِ مصرفیِ یک ساعت استراحت در آب 40 درجه با نیم ساعت پیاده‌روی برابر است! این روش، گرمایش غیرفعال نام دارد که برای افرادی که قابلیت تحرک آن‌ها پایین است، به کار برده می‌شود.
در این روش، میزان قند خون پایین می‌آید و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. کاهش فشار خون یکی دیگر از مزایای این روش است و به جلوگیری از سکته و حملات قلبی کمک زیادی می‌کند. اصولاً خواص درمانی چشمه‌های آب گرم و آب‌های معدنی به عوامل گوناگونی مثل خواص فیزیکی، شیمیایی، درجه حرارت و گازهای مختلف رادیواکتیویته بستگی دارد اما عمده خواص درمانی چشمه‌ها در گرمایی است که از آن‌ها به بدن می‌رسد، چرا که سلول‌های بدن برای بهتر کار کردن به انرژی و گرما احتیاج دارند و این گرما باعث می‌شود عضلات آرامش یابند. رسیدن گرما به رگ‌های بیمار، خون را در بدن او افزایش داده و اکسیژن بیشتری در دسترس سلول‌ها قرار می‌دهد.
همچنین گشادشدن مویرگ‌ها در اثر گرمای آب، قابلیت عکس‌العمل اعصاب را بالا برده و هدایت انرژی حرارتی مورد نیاز را تامین و کار تبادل مواد در سلول‌های بدن را تسریع می‌کند و موجب رفع خستگی عضلات و آرامش در سلسله اعصاب می‌شود.
این چشمه‌ها، درمانگر بیمارانی است که عضلات ضعیفی دارند یا بعد از عمل جراحی، عضوی از بدنشان بی‌حرکت و بی‌استفاده مانده. فیزیوتراپی در آب گرم، بخشی از درمان است چرا که مفاصل و عضلات را در آب راحت‌تر تکان و ورزش می‌دهند تا حرکت عضو مستحکم‌تر و پیشرفته‌تر شود. البته باید توجه داشت چون منشأ چشمه‌های آب‌گرم از لایه‌های داخلی زمین، گوگرد و مواد شیمیایی است برخی نیز به عوارضی که ممکن است برای انسان داشته باشند، اشاره کرده‌اند.
تاریخ استفاده از آب‌درمانی به هزاران سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و ارسطو، افلاطون و بقراط در این باره مطالب فراوانی دارند. در ایران هم ابن‌سینا و دیگران مطالبی در باب استفاده صحیح از آب‌درمانی نوشته‌اند و این میراث گذشته که امروزه به جاذبه گردشگری سلامت تبدیل شده است، همواره دلیلی بوده تا هر سال خیل عظیمی از مسافران را برای آب‌درمانی به چشمه‌های جوشان آب‌گرم بکشاند.
در ایران صدها چشمه آبِ گرم درمانی در استان‌های مختلف وجود دارد؛ در استان لرستان هم چشمه آب‌گرم دلفان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری چون نگینی می‌درخشد.
چشمه آب‌گرم شهرستان دلفان در استان لرستان به عنوان یک جاذبه گردشگری سلامت و درمان، همچون الماسی در دامنه‌های رشته‌کوه زاگرس می‌درخشد. این چشمه در 60 کیلومتری غرب شهر نورآباد و در بین دو رشته‌کوه «گله» و «سفیدکوه» در زاگرس واقع شده (در محل تلاقی سه رودخانه گاماسیاب، گیزه رود و سیمره) و به عنوان یک مکان در حوزه گردشگری درمانی، همه ساله پذیرای هزاران گردشگر و دوستدار طبیعت است.
به گفته کارشناسان بهداشتی و میراث فرهنگی، این چشمه طبیعی به لحاظ داشتن مواد معدنی در التیام دردهای مزمن مؤثر است و بسیاری از بیماران برای درمان با استفاده از این چشمه معدنی به این منطقه سفر می‌کنند.
این چشمه هنوز برای خیلی از مردم لرستان نیز ناشناخته مانده است که این موضوع توجه ویژه مسئولان گردشگری استان را طلب می‌کند.
شایان ذکر در تاریخ 19 اردی بهشت 1394 توسط شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، «چشمه آب گرم دلفان» در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
منبع: پایگاه خبری یافته
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.