به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی آستان حضرت معصومه(س)، نویسنده کتابچه «سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس حضرت معصومه(س)» در این آیین گفت: در این کتابچه تاریخ اجتماعی و اقتصادی، تحولات قم، درآمدها و هزینه ‌های موقوفات حرم مطهر از 300 تا 100 سال پیش مورد بررسی قرار گرفته است.
حسین احمدی رهبریان با بیان این که در این کتابچه از اسناد سیاقیه سال‌ های 1139، 1147، 1148، 1258، 1290 و 1334 هجری قمری استفاده شده است، افزود: برای این که بتوانیم از اسناد به درستی استفاده کنیم باید تجربه و شناخت لازم را داشته باشیم، به همین علت برای تهیه کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس تلاش کرده ‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت کارشناسان برجسته استفاده کنیم.
وی معنای واژه سیاقیه را روش و سبک عنوان و خاطرنشان کرد: برخی افراد که در گذشته اسناد سیاقیه را بررسی کرده ‌اند به علت نداشتن شناخت لازم از قم برخی از واژه‌ ها را به نادرستی معنا کرده و نتوانسته مفهوم مورد نظر را انتقال دهند.
وی گفت: برای تهیه کتابچه مذکور از سال 94 تا سال 96 تلاش ‌های بسیاری انجام شده و 2 هزار ساعت وقت گذاشته شده است.
احمدی رهبریان با بیان این که هشت مجموعه سند سیاقیه در کتابچه سیاقیه جمع و خرج مورد استفاده قرار گرفته است، بیان کرد: این اسناد از کتابخانه ‌های آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت ‌الله مرعشی نجفی و ملی جمع ‌آوری شده است.
وی از حمایت اداره ‌کل فرهنگی هنری آستان مقدس حضرت معصومه(س) در راستای تهیه کتابچه مذکور تقدیر کرد.
مدیرکل فرهنگی هنری آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز در این آیین به وجود کتاب‌ های تخصصی در کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: بخشی از کتاب ‌های تخصصی به علت قیمت ‌های بالا در بخش کتاب‌ های نفیس نگه‌ داری می ‌شود، اما افراد می ‌توانند به این کتاب ‌ها نیز دسترسی داشته باشند.
حجت ‌الاسلام اسماعیل محمدی کرمانشاهی با تاکید بر این که «کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس حضرت معصومه(س)» زیر نظر کارشناسان برجسته تهیه شده است، ابراز امیدواری کرد: این کتابچه بتواند پاسخگوی بخشی از نیازهای پژوهشگران و علاقمندان به مطالعه باشد.
«کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستان مقدس حضرت معصومه(س)» به کوشش محسن روستایی و حسین احمدی با 175 صفحه در قالب یک هزار نسخه توسط انتشارات زائر آستان مقدس قم به چاپ رسیده است.
/2085/6133/ تنظیم کننده: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.