عباس خورشیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به مطالبات قومیتی دارد، اظهار کرد: طبق مصوبه هیات وزیران یک میلیارد ریال نیز برای تامین بخشی از هزینه های بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در سال گذشته پرداخت می شود.
وی ادامه داد: هنوز سهم آذربایجان غربی از اعتبار تخصیص یافته مشخص نشده و امیدواریم در آینده نزدیک با تخصیص اعتبار ویژه استان، زمینه اجرای فعالیت های فرهنگی بیشتر در قالب این بنیاد در ارومیه و دیگر شهرستان ها فراهم شود.
وی همچنین با قدردانی از توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به توسعه فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان اضافه کرد: تلاش برای احیای دریاچه ارومیه، تدریس زبان مادری در دانشگاه و راه اندازی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان نشانگر توجه دولت به خواسته های مردم آذربایجان است.
وی با بیان اینکه آذربایجان مهد حرکت‎های بزرگ فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی تأثیرگذار در تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی بوده است، اظهار کرد: این منطقه از کشورمان، در عین داشتن وجوه مشترک فراوان با سایر نقاط ایران اسلامی، از فرهنگ و آداب و رسوم منحصر به فردی برخوردار است که در آثار مکتوب و زندگی اجتماعی مردمان این منطقه نمایان می شود.
به گزارش ایرنا، کمک به توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعة منطقه‎ای، کمک به شناخت ابعاد فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی آذربایجان، حفظ و احیای زبان وادبیّات بومی، بزرگداشت و معرّفی بزرگان و مفاخر آذربایجان و ایجاد فضای مناسب برای تعامل، گفتگو و تبادل آرا و اندیشه درمسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آذربایجان از اهداف تشکیل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان است.
در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 شمسی کاندیدای دولت تدبیر و امید حجّت‎الاسلام دکتر حسن روحانی در سفر انتخاباتی خود به تبریز، با نگاه جامعه‎شناسانه، درک نیاز و خواست اصلی مردم آذربایجان، قول تأسیس فرهنگستان زبان ترکی را در صورت پیروزی در انتخابات دادند که این اقدام پس از طی مراحل قانونی، د اردیبهشت ماه 1394 شمسی در مراسم باشکوهی به صورت ویدئو کنفرانس، توسط رئیس‎جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و دیگر مقامات ملّی و استانی در خانة پروین اعتصامی افتتاح شد و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
3214/2093** خبرنگار: شاهین سپهراد** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.