به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم، حمید مکارم در دیدار مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس این استان با اشاره به هشت سال دفاع مقدس افزود: عظمت مقام شهید و شهادت به گونه‌ ای است که ما نمی ‌توانیم حتی ذره ‌ای از حق شهدا و ایثارگری رزمندگان اسلام را ادا کنیم.
وی با اشاره به ضرورت بهره ‌گیری از تجربه دیگر کشورها در زمینه پاسداشت و احیاء آثار جنگ ‌ها، مجروحان و کشته ‌شدگان افزود: تجربه سایر کشورها صرفا در موزه‌ داری جنگ خلاصه نمی ‌شود، بلکه مجموعه اقدام هایی را در بر می ‌گیرد که حس و خاطره عزتمندانه و مباهات آمیزی از مجروحان جنگی و ایثارگران ‌شان را در ذهن های نسل ‌های بعدی ایجاد نماید و نگاه احترام آمیز جایگزین نگاه ترحم‌ آمیز شود.
وی به سفرهای راهیان نور اشاره و ابراز داشت: این سفرها از بهترین روش ‌هایی است که می ‌تواند فرهنگ دفاع مقدس را در نسل‌ های جدید جاری کند، زیرا رهاورد و اثربخشی آن در خاطرات زائران مناطق ثبت شده و به طور حتم کیفی ‌سازی و ارتقاء این سفرها، تاثیر بسزایی در استمرار و ماندگاری فرهنگ دفاع مقدس خواهد داشت.
مکارم با تاکید بر لزوم نمایش جلوه‌ های متعالی و زیبای دفاع مقدس در جامعه افزود: استفاده مناسب از ابزار هنر در حوزه دفاع مقدس علاوه بر تلطیف و ارتقاء بهداشت روانی جامعه موجب ارتباط بیشتر نسل‌ ها با مقوله فرهنگ ایثار و شهادت خواهد شد.
وی با اشاره به سفر کارداران و سفرای کشورهای خارجی و نیز زائرانی از کشورهای همسایه به قم تاکید کرد: اهمیت ظرافت ‌های ترویج فرهنگ حماسه و ایثار کمتر از اهمیت اصل آن نیست و لذا باید در این زمینه و در بحث ساخت موزه دفاع مقدس تدابیر ویژه‌ ای اندیشیده شود تا بازدید این گروه از افراد توام با عالی ‌ترین، موثرترین و بی ‌حاشیه ‌ترین پیام‌ ها باشد.
مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم، سهم این وزارت خانه را در دفاع مقدس مغفول خواند و افزود: بالاترین درصد ایثارگری در بین دستگاه ‌های دولتی مربوط به کارکنان وزارت امور خارجه است و خدمات و زحمات رزمندگان عرصه دیپلماتیک نباید نادیده گرفته شود.
وی تصریح کرد: مکاتبه های بین ایران و عراق و سازمان ملل و یا اعتراض به تعرض های مرزی قبل از شروع جنگ و در طول روند جنگ تحمیلی، بخشی از فعالیت های دیپلماتیک بوده که اسناد آن در مرکز اسناد وزارت امور خارجه موجود است، ضمن آن ‌که جهت ‌گیری عمده فعالیت این عرصه، حفظ روحیه انقلابی ‌گری و تعامل سازنده با جهان با در نظر گرفتن منافع ملی و سند چشم انداز 20 ساله است.
وی، تعامل سازنده با کشورهای همسایه و سایر کشورهای اسلامی را به عنوان بخشی از مولفه ‌های فرهنگ ایثار و شهادت دانست.
وی اظهار داشت: بسیاری از سفرا و رایزنان فرهنگی، صحبت های ناگفته زیادی از دوران حماسه و ایثار دارند و ضرورت دارد با تشکیل میزگرد تخصصی و یا همایشی با هماهنگی کانون بازنشستگان وزارت امور‌خارجه، خاطرات شفاهی آنان ثبت شود، همچنین پایان نامه‌ هایی تعریف شود و تمامی قوانین، لوایح و تسهیلات مشترک برای پاسداشت و احیاء نام و حماسه‌ های آنان جمع ‌آوری گردد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم نیز در این دیدار اظهار داشت: تمامی استان‌ های کشور تا قبل از سال 1400 باید موزه دفاع مقدس داشته باشند و مرکز فرهنگی 11 استان از جمله قم در سال جاری به بهره‌ برداری خواهد رسید.
احمد حسینی با اشاره به نقش جذابیت، حس مکان و تنوع خاص در جذب بازدیدکنندگان به موزه خاطرنشان کرد: تکمیل 60 درصد محتوای موزه با آثاری از دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به خصوص با محوریت نقش زنان و روحانیت در استان قم می ‌باشد و بقیه محتوای موزه با همکاری کمیته محتوایی در مرکز تکمیل می‌ شود.
در این جلسه همچنین تفاهمنامه همکاری بین سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به مسئول دفتر نمایندگی این وزارتخانه در استان قم تقدیم شد.
8138/ 1175 تنظیم کننده: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.