حسن یاسری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به این که گمرکات قم در سال 95 درآمدزایی بسیار مطلوبی برای استان داشته است، بیان کرد: از مجموع این درآمدها، 12 میلیارد و 340 میلیون ریال درآمدهای استانی، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 2 هزار و 160 میلیارد ریال نیز از طریق پرداخت عوارض، وصول گردیده است.
وی با بیان این که آمارهای گمرکات قم نشان می دهد درسال گذشته تراز تجاری استان مثبت شده و حجم صادرات از واردات پیشی گرفته است، افزود: در سال 95 بیش از 106هزار و 700 تن انواع کالا از قبیل شمش سرب، گرانول، پفک، کفش و صندل، چسب چوب، مواد و محصولات پلاستیکی و شیمیایی و همچنین هیدروکربن به ارزش 175 میلیون و 800 هزار دلار از گمرکات استان قم صادر شده است.
وی ادامه داد: کالاهای تولید شده در واحدهای صنعتی و تولیدی استان، بیشتر به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، امارات، هند، پاکستان، ازبکستان و کره صادر می شود.
یاسری بااشاره به این که صادرات کالاهای با کیفیت داخلی به کشورهای خارجی گامی مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: پارسال ارزش کالاهای صادر شده به کشورهای مختلف دنیا با وجود کاهش 31 درصدی از لحاظ وزنی، نسبت به سال 94 با رشد 1.7 درصدی مواجه بوده است، که این مساله نشان می دهد کالاهای بهتر و با کیفیت بالاتری از گمرکات استان قم صادر و وارد بازارهای جهانی شده اند.
وی بیان کرد: همچنین در سال گذشته 82 هزار و 191 تن کالا مانند اجزا و قطعات موتور سیکلت، بیل مکانیکی، خودرو سواری، اجزا و قطعات پکیج، الیاف اکرلیک، دستگاه فتوکپی، لودر و لوازم آرایشی و بهداشتی وارد گمرکات استان قم شده است.
وی ادامه داد: این کالاها بیشتر از کشورهایی همچون کره، چین، هند، ایتالیا، امارات، ترکیه و آلمان به ارزش 584 میلیون و 846 هزار دلار از طریق گمرکات استان قم وارد کشور شده است.
مدیرکل گمرکات استان قم، گفت: این میزان از واردات در مقایسه با سال 94 از نظر وزنی 16 درصد کاهش و از نظر ارزش 19 درصد افزایش داشته است؛ این آمار بیان می کند که در سال 95 کالاهای سرمایه ای مورد نیاز واحدهای صنعتی بیشتر از کالاهای مصرفی وارد گمرکات استان قم شده است.
وی افزود: در بخش ترانزیت کالا نیز در سال گذشته 97 هزار و 357 تن کالا به ارزش 594 میلیون دلار از سایر گمرکات به گمرکات استان قم ترانزیت شده است که در مقایسه با سال 94 از نظر وزنی 6 درصد کاهش و از نظر ارزش 4 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: در بخش امانات پستی نیز یکهزار و 956 بسته به وزن پنج هزار و 564 کیلوگرم از کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا، امارات، آلمان و عراق به عنوان هدیه و سوغات به بخش امانات خارجی وارد و ترخیص شده و تعداد 6 هزار و 496 بسته به وزن 18هزار کیلوگرم نیز صادر گردیده است.
یاسری با اشاره به برنامه های گمرکات قم برای مبارزه جدی و عملی با پدیده قاچاق در سال 95، گفت: در بخش قضایی گمرکات استان قم تعداد 150 فقره پرونده قاچاق به ارزش 91 هزار و 534 میلیون ریال تشکیل شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 94 از لحاظ ارزشی 72 درصد رشد و از نظر تعداد پرونده 17 درصد کاهش داشته است.
وی همچنین در خصوص به کارگیری سامانه های نوین در گمرکات قم، افزود: تمامی عملیات های ثبت و ترخیص کالا در گمرکات استان به صورت هوشمند انجام می گیرد و به دلیل شفاف بودن اطلاعات در این روش، امکان تخلف بسیار کاهش یافته است.
وی پیرامون برنامه های آینده گمرکات قم نیز بیان کرد: اتصال خط راه آهن به گمرکات استان و تعیین شدن قم به عنوان استان معین تهران در انجام فعالیت های گمرکی از جمله اقدام هایی است که با اجرایی شدن آن، استان قم بیش از پیش در مسیر رشد و توسعه اقتصادی قرار می گیرد.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده:جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.