به گزارش ایرنا، محمد رضا طلایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: دولت یازدهم برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی که با امنیت غذایی مردم در ارتباط است، برنامه های جامعی را به اجرا گذاشت که از جمله آن می توان به افزایش سطح زیر کشت دانه های روغنی و خرید تضمینی این محصول از کشاورزان اشاره کرد.
وی با بیان این که سیاست دولت جلوگیری از واردات بی رویه محصولات کشاورزی است، گفت: در همین رابطه دولت تلاش کرد، الگوی کشت مورد نظر کشاورزان را به سمت نیازهای اصلی کشور از جمله تولید دانه های روغنی و گندم هدایت کند.
وی ادامه داد: استان قم در منطقه کم آب کشور قرار گرفته، بنابراین مدیریت منابع آبی برای داشتن کشاورزی پایدار در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ در همین رابطه ارقام جدید محصولات کشاورزی همچون پسته و گل محمدی که برای رشد به آب کمی نیاز دارند، جایگزین محصولات گذشته همچون یونجه شدند.
طلایی گفت: با طرح های کارشناسی انجام شده در سال های اخیر، میزان برداشت محصول از مزارع استان با وجود کاهش یافتن سطح زیر کشت، افزایش قابل توجهی یافت و برای نمونه سطح تولید گندم استان به میزان 11 و نیم میلیون تن رسید؛ این موضوع نشان می دهد رشد اقتصادی استان در بخش کشاورزی مثبت بوده است.
وی با اشاره به اقدام های دولت برای توسعه پرورش دام و طیور، ادامه داد: دولت در برنامه ای بلند مدت، قیمت خوراک دام را ثابت نگه داشت و با این کار ریسک سرمایه گذاری در این بخش را کاهش داد؛ این اقدام دولت نه تنها تولید بیشتر محصولات دامی را در پی داشت بلکه باعث شد میزان سود تولیدکنندگان دام و طیور نیز افزایش یابد.
وی با بیان این که کشاورزی مکانیزه از سودآوری بیشتری نسبت به کشاورزی سنتی برخوردار است، افزود: از طریق مکانیزاسیون شماری زیادی از مزارع کشاورزی استان قم و استفاده از آبیاری های نوین در آن ها، توانستیم سطح تولید محصول در واحد هکتار را نسبت به سال های گذشته، به میزان چشمگیری افزایش دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: محصول پسته و انار قم در سطح ملی قابل رقابت هستند و در چهار سال گذشته بر اساس برنامه ای راهبردی هفت هزار هکتار باغات به مجموعه کشاورزی استان قم اضافه شده است.
وی با اشاره به افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی استان قم به بازارهای بین المللی، افزود: استفاده از صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار مزارع، علاوه بر اشتغال زایی برای جوانان، راهکار مناسبی برای افزایش سطح تولید محصول و صادرات آن به سایر کشورهاست.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم بیش از سه هزار و 787 فرصت شغلی برای جوانان استان در بخش کشاورزی به وجود آمد که بیشتر آن ها مرتبط با صنایع تبدیلی و تکمیلی است.
طلایی با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای اصلاح وضعیت آبیاری مزارع استان قم، گفت: با توجه به کمک های مطلوب دولت در این بخش هم اکنون بیش از هفت هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به روش های نوین آبیاری می شوند و براساس برنامه های تدوین شده تا پنج سال آینده تمام مزارعی که قابلیت استفاده از این فناوری را داشته باشند به روش های نوین آبیاری می شوند؛ نکته مهم در این شیوه آبیاری، کاهش میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی به میزان50 درصد است.
وی با اشاره به برنامه های گسترده سازمان جهاد کشاورزی استان قم برای توسعه کشت گیاهان دارویی در مزارع، افزود: در تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان متخصص، گیاهان دارویی متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق مختلف قم شناسایی و به کشاورزان بومی برای کشت معرفی شد.
وی ادامه داد: توسعه کشت گیاهان دارویی در استان قم راهکار خوبی برای بالا بردن فرصت های شغلی در بخش کشاورزی است و در همین رابطه مذاکره های خوبی با بانک های استان برای اعطا تسهیلات به سرمایه گذاران این بخش انجام گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: این استان در طول چهار سال گذشته به طور متوسط در تولید محصولات زراعی 32 درصد، در زمینه شیلات 20 درصد و در تولید محصولات باغی بیش از 63 درصد رشد داشته داشته است.
وی ادامه داد: خط اعتباری برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان با سرمایه 130 میلیارد ریال ایجاد شده است، همچنین کشاورزان استان می توانند برای بهبود فضای کسب و کار خود از تسهیلات رونق تولید استفاده کنند.
وی با بیان این که بخش کشاورزی قم در تحقق سیاست های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان موفق بوده است، افزود: در همین رابطه اقدام های گسترده ای از جمله توسعه احداث گلخانه های پیشرفته برای تولید محصولات کشاورزی، انجام شده است.
طلایی گفت: گسترش سطح زیر کشت گیاه گل محمدی به میزان 200 هکتار از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی برای رشد اقتصادی بیشتر استان در بخش کشاورزی و اشتغالزایی مردم مناطق روستایی قم است.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ میزان تولید این بخش در سال گذشته برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یکهزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی بوده است.
میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان قم با رقم 9 هزار و 406 میلیارد معادل 9 درصد ارزش افزوده کل بنگاه های اقتصادی استان است.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.