به گزارش ایرنا، محمد فرهادی روز شنبه در دیدار با روسای دانشگاه های چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: حجم عمده ای از طرح های عمرانی در دانشگاه ها در دولت های گذشته متوقف شده بود که در این دولت شتاب گرفت.
وی بیان کرد: از مجموع 2.5 میلیون مترمربع فضای افزوده شده به دانشگاهها، حدود 500 هزار متر مربع را طرح های عمرانی جدیدی شامل می شود که توسط دولت یازدهم در دانشگاه ها کلید خورد.
فرهادی در ادامه با بیان توسعه کمی بیش از حد دانشگاه ها و افزایش حدود 6 برابری موسسات غیر انتفاعی و غیردولتی دانشگاهی در سال 92 تپگفت: این امر سبب شد بسیاری از دانشگاه ها از رسالت خود فاصله بگیرند.
وی بیان کرد: رسالت دانشگاه، فراهم کردن بستری برای آموزش از راه دور بود اما چیزی که در واقعیت مشاهده می شود، تاکید بر برگزاری حضوری کلاس ها در این دانشگاه است.
فرهادی افزود: انحراف از رسالت، پیکره دانشگاه ها را گسترده کرده و در مواردی بخصوص درباره استخدام نیرو برای وزارت علوم مشکلاتی ایجاد می کند که برای حل این مشکلات، ساماندهی دانشگاه ها در حال پیگیری است.
فرهادی با بیان تصویب طرح آمایش آموزش عالی (توسعه رشته ها براساس نیاز استانی) در شورای عالی انقلاب فرهنگی و اجرای بخشی از این طرح در دانشگاه ها افزود: این مهم در دانشگاه های علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای بدلیل مهارت محور بودن آموزش ها، با جدیت درحال پیگیری است و ستادی نیز به همین منظور در این وزارتخانه تشکیل شده است.
وی همچنین تدوین رشته های کاربردی جدید بخصوص برای دانشگاه های علمی، کاربردی و فنی حرفه ای را از دیگر برنامه های در دست اجرای وزارت علوم برشمرد.
فرهادی ادامه داد: در دولت یازدهم برای تجاری سازی ایده های کارآفرینی و حمایت از دانشجویان کارآفرین، تعداد مراکز رشد به 171مورد و میزان اشتغال ایجاد شده در این مراکز به 30 هزار نفر رسیده است.
وی با بیان صادرات 500 میلیون دلاری محصولات شرکت های دانش بنیان در دولت یازدهم یادآور شد: ارتباط دانشگاهیان و فعالان در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و انعقاد قرارداد آنان با صاحبان صنایع نفتی، پتروشیمی و دفاعی برای تولید محصولات کاربردی در خور توجه است.
وی راه اندازی صندوق های پژوهشی و فناوری در پارک ها و همکاری و مشارکت بنیادهای خیران را فرصت مناسبی برای بهره گیری روسای دانشگاه ها برای حل مشکلات اعتباری دانست.
به گفته فرهادی در دولت یازدهم 34 صندوق پژوهشی و فناوری مجوز راه اندازی دریافت کرده اند.
به گزارش ایرنا، وزیر علوم برای افتتاح مرکز «آپا» دانشگاه شهرکرد و بررسی مشکلات دانشگاهیان چهارمحال و بختیاری به شهرکرد سفر کرده است.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشار: جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.