به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی روز پنجشنبه در « اولین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار درحوضه مرکزی ایران » در تالار شیخ مفید دانشگاه قم، افزود: امیدواریم در 29 اردیبهشت ماه جاری شاهد برگزاری انتخاباتی پر شور و سالم با مشارکت حداکثری مردم باشیم و در نتیجه آن شهروندان فرد اصلح مورد نظر خود را برای پذیرش مسئولیت ریاست جمهوری انتخاب کنند.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 29 اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران دریاچه نمک، افزود: بررسی های علمی پیرامون این بحران نشان می دهد، از سال 1345 منطقه دریاچه نمک و دشت های اطراف آن در حال خشک شدن بودند، بنابراین لازم است هر چه سریعتر با مشارکت همه بهره برداران، برای احیای این دریاچه تصمیم های لازم گرفته و اجرا شود.
وی با بیان اهمیت ارائه نظرهای کارشناسی برای حل بحران دریاچه نمک در آینده نزدیک، ادامه داد: بحران دریاچه نمک تنها استان قم را درگیر نمی کند، بلکه در صورت حل نشدن این مساله، هشت استان کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم با مشکل آلودگی های زیست محیطی ناشی از گرد و غبار، مواجه می شوند.
استاندار قم گفت: حل بحران دریاچه نمک نیازمند داشتن نگاه ملی ، فهم مشترک و مسئولیت پذیری همه بخش های کشور است چرا که این بحران بیش از 25 درصد جمعیت ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی افزود: براساس اصل پیشگیری برای مقابله با آسیب های ناشی از بحران دریاچه نمک باید هر چه سریعتر تصمیم های کارشناسی گرفته شده به مرحله اجرا درآید تا سلامت شهروندان و آیندگان تضمین شود.
وی ادامه داد: نداشتن تفکر ملی و کلان نگر باعث شده است تصمیم های انجام شده برای مقابله با آسیب های محیط زیستی، نتایج مورد نظر را در پی نداشته باشد که برای رفع آن لازم است همه بخش ها با روحیه تعامل وارد صحنه شوند.
صادقی گفت: برای برانگیختن انگیزه ملی برای حل بحران دریاچه نمک، دانشگاه قم باید دبیرخانه دایمی این بحث را تشکیل دهد تا کارشناسان به صورت مستمر بتوانند نظرهای خود را در این زمینه ارائه کنند.
وی ادامه داد: تقویت بدنه مهندسی و کارشناسی استان و تشکیل رشته های دانشگاهی در بخش های محیط زیست و مدیریت آب، از جمله اقدام هایی است که می تواند به حل بحران های آینده کمک کند.
همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران، روز گذشته در تالار شیخ مفید دانشگاه قم آغاز شد و عصر امروز به کار خود پایان داد.
در این همایش مقاله های برگزیده در زمینه محیط زیست ارائه و سخنرانی های علمی در این زمینه انجام شد و در نهایت از برگزیدگان تجلیل به عمل آمد.
در حاشیه برگزاری این همایش، نمایشگاهی در همین رابطه تشکیل شد و پوسترهای برگزیده به نمایش درآمد.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.