به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی عصر سه شنبه در مراسم پایانی نخستین دوره مسابقه های قرآن طلبه های جهان اسلام در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم، اظهار داشت: امروز در کمال تاسف شاهد هستیم که کسانی به نام دین شمشیر بر روی مسلمانان می کشند و سلاح تکفیر و ترور را نیز برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام به کار گرفتند.
امام جمعه موقت قم با تاکید بر اینکه تکفیر و ترور به ابزاری در دستان مستکبران تبدیل شده است، افزود: این راهی که گروه های ناآگاه دنبال می کنند، بسیار خطرناک است، و به طور حتم سر رشته اصلی آن نیز دست مستکبران جهان است.
وی گفت: روحانیان و مراکز و مدارس دینی از همه مذاهب اسلامی باید پیروان ادیان را به یکدیگر پیوند بزنند، تا از افراط گرایی های مذهبی و همچنین تفرقه و تکفیر و ترورها فاصله بگیرند.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به مسابقه های قرآن طلاب جهان اسلام افزود: پیام این مسابقه ها در این سطح بزرگ و با این نگاه وسیع به همگان این است، که امروز بازگشت به قرآن بیش از هر زمان دیگری برای جوامع اسلامی نیاز است.
وی با ضروری خواندن برافراشتن پرچم متعالی وحدت قرآنی، الهی و اسلامی برای فائق آمدن بر دشمنان آزادی و سعادت بشریت، اذعان داشت: متاسفانه جنگ های مذهبی موجود در کشورهای منطقه و جهان به نام دین ترویج شده و این خطر بزرگی به شمار می رود، ولی قرآن حبل متین الهی و رشته وحدت امت اسلامی محسوب می شود.
اعرافی گفت:‌همه حوزه های علمیه جهان اسلام باید رقابت های قرآنی را وسیله ای برای بازگشت به معارف وحدت بخش قرآن و احیای هویت و تمدن یگانه اسلامی قرار دهند.
مدیرکل قرآن و حدیث جامعه المصطفی نیز دراین مراسم با اشاره به برگزاری این دوره از مسابقه های قرآنی ویژه طلبه های برگزیده جهان اسلام، افزود: مسابقه های بین المللی قرآن کریم که همه ساله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به عنوان رویدادی بزرگ در جهان اسلام برگزار می شد، امسال با همکاری جامعه المصطفی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قالب مسابقه های طلاب جهان اسلام انجام گرفت.
حسین اسدی شعار این مسابقه ها را کتاب واحد و امت واحد ذکر کرد، و افزود: در این رقابت ها 56 تن در رشته های حفظ و قرائت تحقیق کل قرآن کریم شرکت کردند، که 30 تن از آنها حافظ و 26 تن دیگر نیز قاری بودند.
وی بااشاره به اینکه از ۴۲ کشور از جمله ایران، آذربایجان، آرژانتین، اتیوپی،افغانستان،اندونزی،انگلستان، اوگاندا، هندوستان، بنگلادش، قرقیزستان، موریتانی، نیجر و مالی در این مسابقه ها حول محور قرآن یک رقابت الهی و معنوی حضور داشتند ُ‌افزود: طلبه های شرکت کننده از حوزه های علمیه تشیع و تسنن بودند، و در محیطی برادرانه و پر از محبت و صمیمیت و مفاهمه توانستند رقابت های زیبایی را در شهر کریمه اهل بیت رقم بزنند.
اسدی همچنین خاطرنشان کرد: استادان برجسته علوم و فنون قرائت و حفظ قرآن نیز از کشورهای مصر، کویت، عراق، افغانستان، سنگال، لبنان و ایران این مسابقه ها را داوری کردند.
نخستین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب حوزه های علمیه جهان اسلام عصر یکشنبه در قم آغاز شد.
56 طلبه از 42 کشور جهان در 2 رشته حفظ کل قرآن و قرائت در این دوره از مسابقات که ویژه طلاب حوزه های علمیه جهان اسلام است، به رقابت پرداختند.
مرحله اولیه این مسابقات در سال 95 در 30 نقطه از جهان و کشور ایران برگزار شد که از بین شرکت کنندگان افراد با رتبه بالا به مرحله نهایی راه پیدا کردند.
7403/ ۶۱۳۳/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.