به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محسن اوروجی در نشست خبری همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده ریز گردوغبار در حوضه مرکزی ایران که ظهر امروز در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار داشت:  بحران دریاچه نمک قم 26 در صد از جمعیت کشور را که در مرکز کشور ساکن هستند را در برمی‌گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم با اشاره به مساحت حوضه آبریز دریاچه نمک افزود: استان‌های قم، تهران، اصفهان، مرکزی، سمنان به مساحت نه میلیون هکتار در این حوضه واقع‌شده و چنانچه دچار گردوغبارها نمکی شود همه این مناطق را دچار بحران و چالش می‌کند.

وی به اهمیت حوزه کشاورزی در این مناطق پرداخت و تصریح کرد: وجود 827 هزار هکتار اعراضی کشاورزی در این مناطق و وجود 105 هزار هکتار منشأ آلودگی و گردوغبار شناسایی‌شده ایجاب می‌کند که اقدامات لازم برای پیشگیری از این چالش به‌صورت علمی و بر پایه مدیریت صحیح انجام گیرد.

وی از بحرانی بودن دریاچه نمک قم در بین 30 حوضه آبخیز کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: شهر قم در بین31 استان کشور مستعدترین استان از لحاظ تولید ریزگرد شناسایی‌شده و دشت مسئله رتبه اول شوری در کشور را دارد.

دبیر همایش ملی بحران دریاچه نمک از دو درجه گرم‌تر شدن هوای قم خبر داد و گفت: تغییر الگوی بارش و اکوسیستم قم به علت گرم شدن هوا سبب از بین رفتن کامل 11 روستای این منطقه شده که مجموع همه این موضوعات اهمیت برگزاری و پیگیری چنین همایش‌هایی را در استان قم نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 625493
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.