به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محسن اوروجی پیش از ظهر امروز در دیدار مسئولان همایش بحران دریاچه نمک و پدیده گردوغبار با آیت الله حسینی بوشهری، با اشاره به تهدید ریزگردها در کشور که در سال‌های اخیر شهرهای غربی را درگیر کرده است اظهار داشت: این پدیده در مناطق غربی کشور منشا خارجی دارد این در حالی است که منشا ریزگردها در مرکز کشور به طور ویژه استان قم مربوط به خشک شدن دریاچه نمک است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با بیان اینکه از مجموع 43 حادثه طبیعی در دنیا 18 مورد آن در استان قم رخ داده است افزود: در حال حاضر به دلیل خشک شدن دریاچه نمک سمت شرق استان در حاشیه دریاچه نمک و حوض سلطان خالی از سکنه و زمین‌های کشاورزی شده است.

به گفته وی، بعد از سال 1361 میزان آلودگی ناشی از گردوغبار در قم افزایش یافته، این در حالی است که بحران ناشی از دریاچه نمک در آینده نزدیک گریبان‌گیر 25 درصد جمعیت کشور که در بخش مرکز کشور ساکن هستند، می‌شود.

اوروجی با اشاره به اینکه در حال حاضر 2 روز پس از شدیدترین بارندگی‌ها اطراف دریاچه نمک گرد و غبار وجود دارد خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این مسئله پس از بازدید مکرر مسئولان کشوری و مطالعات صورت گرفته در نهایت بنا شد همایشی با موضوع "بحران دریاچه نمک و پدیده گردوغبار در حوزه مرکزی  ایران" در روزهای 6 و 7 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با بیان اینکه مسئله گردوغبار دریاچه نمک در حال حاضر استان‌های مجاور از جمله سمنان، قم، اصفهان، مرکزی و البرز را درگیر کرده است گفت: درصورت بی‌توجهی به این مسئله دامنه این بحران گسترده‌تر می‌شود و بیماری‌های مختلفی در کشور رخ خواهد دارد.

وی با تاکید براینکه این همایش زنگ خطری برای مسئولان کشور است اظهار داشت: بی توجهی به بحران دریاچه نمک در آینده علاوه بر هزینه‌های اجرایی هزینه‌های بهداشتی و درمانی را نیز افزایش خواهد داد.

اوروجی با اشاره به مصوبه وزارت نیرو بر تخصیص 154 میلیون مترمکعب حق‌آبه دریاچه نمک تصریح کرد: متاسفانه این مصوبه فقط روی کاغذ بود و هنوز محقق نشده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 620898
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.