به گزارش ایرنا، آیت الله اعرافی جمعه شب در دیدار با 'سردار ایاز صادق' رئیس مجلس ملی پاکستان در حرم حضرت معصومه(س)، روابط میان ایران و پاکستان را برادرانه، مستحکم، دیرینه و بسیار نزدیک توصیف کرد و افزود: قم یکی از مظاهر اتحاد میان ایران و پاکستان است چرا که علمای بزرگی از کشور پاکستان در این شهر تحصیل کرده و میزبان میزبان صدها دانشمند پاکستانی است.
وی اسلام سکولار، متحجر و حقیقی را سه قرائت مختلف از اسلام ذکر کرد و افزود: در اسلام غربی و سکولار مضامین حقیقی اسلام تحریف و اسلام با مضامین سکولار تصویر می شود.
اعرافی همگرایی بین مذاهب اسلامی را از اصول قاطع جمهوری اسلامی دانست و گفت: در اسلام متحجرانه با نگاه تکفیری موجب آشفتگی درجهان اسلام و اسلام هراسی درمنطقه و جهان شده که این 2 نگاه نیز تفسیر حقیقی از اسلام نیست.
وی قرائت جمهوری اسلامی از اسلام را تاکید بر حقایق اسلام و نهی تکفیر اعلام کرد و گفت: از نگاه جمهوری اسلامی ایران، هر گونه افراطی گری مذهب چه در مذاهب اهل سنت و چه در مذاهب اهل تشیع نادرست و طرد شده است.
اعرافی تاکید کرد: هر حرکتی که با لعن مذاهب دیگر همراه باشد آن را با قاطعیت طرد می کنیم.
مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه افزود: قم پذیرای دانشجویان و زائران فراوانی از کشور پاکستان است که امیدواریم سفر هیات شما و هیات همراه به این شهر مقدس فصل جدیدی از روابط خوب میان ایران و پاکستان باشد.
وی ادامه داد: باید با توسعه روابط اقتصادی و علمی و ایجاد بازار مشترک میان امت اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی با قدرت حرکت کرد.
مدیرحوزه های علمیه کشور در ادامه با تاکید بر دفاع از مظلومان جهان توسط ایران گفت: جمهوری اسلامی علاوه بر مهربانی و دوستی با ملت ها در برابر متجاوزان به حقوق ملت ها با قاطعیت مقاومت کرده و در کنار مظلومان جهان ایستاده است.
وی توجه به آموزش بیشتر زبان اردو و فارسی، توسعه روابط علمی در همه سطوح و نیز توجه به مسائل حقوقی بر پایه مسائل اسلامی میان 2 کشور ایران و پاکستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: زمینه افزایش تعامل های علمی با توجه به فراهم بودن زیرساخت های علمی لازم در ایران برای دانشجویان پاکستانی فراهم است که می توان از این فرصت برای توسعه روابط علمی در تمامی سطوح بهره برد.
اعرافی با تاکید بر تقویت روابط دوجانبه علمی، اقتصادی، فرهنگی و زبانی میان ایران و پاکستان افزود: روابط کشورهای اسلامی باید قویتر و گسترده تر از سطح فعلی باشد.
وی قم را یکی از قطب های بزرگ دانش و معرفت اسلامی در منطقه و جهان دانست و گفت: وجود بیش از 100 هزار دانشجو و طلبه علوم دینی از سراسر کشور و 100 کشور جهان در قم موجب تنوع ملیتی در این شهر شده و درحال حاضر قم یک شهر کلان و مهم بین المللی و یکی از نمادهای تمدن و وحدت بین المللی اسلام است.
وی با برشمردن ویژگی های شاخص قم ادامه داد: وجود بیش از 15 هزار استاد و پژوهشگر و محقق در حوزه های مختلف اسلامی و علوم انسانی، فعالیت 300 مرکز علمی، چاپ و نشر روزانه دهها مقاله، نشریه و کتاب به زبان های گوناگون و نیز وجود بزرگترین مراجع تقلید از جمع ویزگی های منحصر به فرد قم است.
مدیرحوزه های علمیه کشور، افزود: در قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 300 رشته و گرایش علمی در تخصص های مختلف اسلامی دایر شده که هم اکنون مورد تحقیق و تحصیل قرار گرفته که این امر در کمتر مرکز علمی دنیا وجود دارد.
وی تحصیل 10 هزار دانشجو از مذاهب مختلف اسلامی در جامعه المصطفی العالمیه در قم را از ویژگی های قم دانست و گفت: دانشجویان از دیگر مذاهب اسلامی طبق مذهب خود در قم تحصیل می کنند.
اعرافی تاکید کرد: در حوزه های قم، همه تحقیقات فقهی، کلامی و فلسفی با نگاه تطبیقی بین مذاهب اسلامی مورد تاکید است.
وی با بیان اینکه تلاش قم، توجه به همه مذاهب اسلامی است گفت: در تمام کتابخانه های قم، کتاب ها و نرم افزارهای متنوع دینی به زبان های مختلف و از مذاهب مختلف وجود دارد.
رئیس مجلس ملی پاکستان در سفر چند ساعته خود به قم، علاوه بر زیارت حرم حضرت معصومه(س) و ادای احترام به این بانوی بزرگ جهان اسلام، با حضور در صفوف متحد نماز جماعت مغرب حرم مطهر، نماز جماعت را اقامه و سپس با حضور درکنار مزار آیت الله بروجردی، آیت الله اشرفی اصفهانی و نیز مزار آیت الله بهجت از علمای بزرگ جهان اسلام، به مقام والای این عالمان دینی ادای احترام کرد.
سردار ایاز صادق، همچنین با حضور در دفتر زائران غیر ایرانی با مسئول و راهنمای زائران پاکستانی گفت و گو و از نحوه پذیرایی و استقبال از زائران توسط حرم حضرت معصومه(س) تقدیر کرد.
7404/ 6133/ خبرنگار: محمد زمانی راد **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.