به گزارش ایرنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری روز سه شنبه در دیدار مسئولان اجرایی «همایش دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار»، با تقدیر از برگزارکنندگان این همایش افزود: با توجه به بحران زیست محیطی ناشی از این دریاچه که شاید هنوز به اوج خود نرسیده باشد، برگزاری این همایش در راستای آگاهی مسئولان عالی رتبه کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با بیان این که مشکلات و معضل های این دریاچه بسیار گسترده تر از محدوده جغرافیایی قم است، افزود: حوزه علمیه آماده است تا با برگزاری نشست با مسئولان کشور، موضوع بحران دریاچه نمک را پیگیری کند.
«همایش دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار»، روزهای 6 و 7 اردیبهشت ماه 96 با هدف بررسی و تبیین راهکارهای حل این معضل زیست محیطی در دانشگاه قم برگزار می شود.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حق آبه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القای ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
امام جمعه موقت قم در ادامه سخنان خود با اشاره به پیامدهای نامطلوب اجرای نهضت سدسازی در کشور گفت: بازنگری در مورد اجرای طرح های سدسازی در کشور ضروری است.
حسینی بوشهری گفت: این نهضت در حالی در کشور به راه افتاد که هیچ گونه توجهی به عواقب آن صورت نگرفت.
عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از انجام نگرفتن صحیح کارهای مطالعاتی برای سدسازی، اذعان داشت: در آغاز تصور این بود اگر در هر شهری یک سد ساخته شود، مشکلات آبی کشور حل می شود، اما این که چه بحران هایی را متوجه سایر نقاط کشور می کند، مورد غفلت واقع شد.
حسینی بوشهری تصریح کرد: احداث سد فارغ از همه آثار و برکت هایی که برای مناطقی از کشور دارد، در برخی مناطق نیز پیامدهای سنگین و منفی به دنبال داشته است.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.