به گزارش ایرنا، وجود مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، قم را به یکی از شهرهای زیارتی کشور تبدیل کرده که هر ساله پذیرای میلیون ها زائر از داخل و خارج از کشور است؛ قرار گرفتن قم در محور مواصلاتی 17 استان کشور نیز باعث شده تا مسافرانی که قصد عزیمت به استان های دیگر کشور را دارند چند ساعتی در قم توقف کنند که مدیریت این مهم نیازمند فراهم کردن محل اسکان، پارکینگ و تسهیلات مورد نیاز است.
استان قم برخلاف تصور بسیاری از مردم که این خطه را استانی کویری، با آب و هوای بسیار نامناسب می دانند، دارای اکوسیستم های کوهستانی، کوهپایه ای و کویری در غرب و شرق استان است.
قم دارای بیش از 360 اثر تاریخی است که هر کدام از این آثار با ویژگی های تاریخی و فرهنگی، هویت هفت هزار ساله این شهر را به نمایش گذاشته است.
از سوی دیگر این استان دارای 12 منطقه نمونه گردشگری است که جمکران، خلجستان(نایه)، دیرگچین، دستجرد، طرلاب، کریمه(سایت عوارضی)، دره قاهان، پلنگ دره، روستای کرمجکان، بخش کهک، حوض سلطان و طایقان از جمله آن ها می باشد.
در این مکان های گردشگری نه تنها طبیعت و کویر دست نخورده، بلکه بناهای تاریخی از دوران های گذشته با معماری های اسلامی و ایرانی نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خویش جلب کرده است.
وجود 444 بقاع متبرکه و مزارهای متعدد علویان و نوادگان امامان معصوم(ع) و حوزه های علمیه از ویژگی های مذهبی و فرهنگی دیگر این شهر است که دلدادگان اهل بیت(ع) را به سوی خویش می کشاند.
ستاد تسهیلات نوروزی زائران همه ساله به ریاست استاندار و در قالب کمیته های مختلف و با حضور دستگاه ها و نهادهای مختلف استان تشکیل می شود؛ این استاد فعالیت خود را از 25 اسفندماه سال گذشته آغاز کرد و تا 14 فروردین ماه جاری به مسافران و زائران نوروزی خدمات ارائه داد.
در این مدت مسئولان دستگاه های اجرایی استان به صورت شبانه روزی درحال خدمات رسانی و نظارت بر واحدهای زیرمجموعه خود بودند.
35 واحد هتل، 27 واحد هتل آپارتمان، 55 واحد مهمانپذیر، 170 خانه مسافر و 97 واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت 10 هزار تخت اقامتی و پذیرایی در قم به مسافران نوروزی خدمات رسانی می کردند.
300 مدرسه با 2 هزار و 800 کلاس و ظرفیت پذیرش 15 هزار تن در شبانه روز پذیرای فرهنگیان و غیر فرهنگیان از سراسر کشور در این استان بود.
تجهیز 310 بوستان درمناطق هشتگانه شهرداری، 9 پارکینگ با ظرفیت 6 هزار و 300 خودرو، فعالیت یک هزار و 700 دستگاه تاکسی درون شهری، 300 دستگاه اتوبوس از دیگر امکاناتی بود که از سوی شهرداری قم برای اسکان و تسهیل در رفت و آمد مسافران تدارک دیده شده بود.
همچنین در مبادی ورودی شهر قم با توزیع صدها هزار نقشه و بروشور نسبت به اطلاع رسانی درست درباره مکان های دیدنی و بوستان های شهر قم به مسافران نوروزی اقدام می شد. فعالیت هشت راهدارخانه سیار در محورهای مواصلاتی، 2 اکیپ سیار در عوارضی قم - تهران، یک اکیپ در محور سلفچگان و یک اکیپ نیز در محورهای مختلف به صورت 24 ساعته به گشت زنی می پرداختند تا در صورت لزوم نسبت به امداد رسانی اقدام کنند.
در استان قم 209 کیلومتر آزادراه، 191 کیلومتر بزرگراه، 178 کیلومتر راه اصلی و 155 کیلومتر راه فرعی وجود دارد و کل راه های شریانی استان 609 کیلومتر می باشد.
140 نمازخانه عمومی و بین راهی از جمله در پارک ها، بوستان ها، پارکینگ ها، تفرجگاه ها، مجتمع های خدمات رفاهی و مراکز اقامتی در قم وجود دارد که در طول تعطیلات سال جدید به طور مستمر مورد بازدید قرار می گرفتند.
برگزاری نماز جماعت در 200 مدرسه از 320 مدرسه تعیین شده برای اسکان زائران و مسافران از اقدامات ستاد اقامه نماز در تعطیلات نوروزی بود؛ در سایر مدارس به دلیل نزدیکی به حرم حضرت معصومه(س)، زائران و مسافران نوروزی نماز جماعت را در حرم اقامه می کردند.
در روزهای عید نوروز امسال 25 هزار جلد کتاب و بسته های متنوع فرهنگی برای گروه های سنی مختلف از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی میان مسافران توزیع شد.
استان قم دارای 50 جایگاه عرضه فرآورده های نفتی است که از این تعداد 33 باب آن دارای سکوی عرضه نفت گاز و 37 باب آن جایگاه 2 منظوره است که در تعطیلات به طور مرتب سوخت رسانی می شد.
16 واحد نانوایی که در مسیر مسافران بودند، در طول تعطیلات ساعت کاری و سهمیه آرد آن ها افزایش یافت تا به نحو شایسته به زائران خدمات رسانی کنند.
از روز 20 اسفندماه سال گذشته تا روز هشتم فروردین ماه جاری بیش از یک هزار و 400 تن پرتقال و 100 تن سیب برای تنظیم بازار در 30 غرفه مستقر در نقاط مختلف شهر قم توزیع شده است.
از سوی دیگر مرکز اورژانس 115 قم در طرح نوروزی امسال با به کارگیری 300 کارشناس، 60 دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه موتورلانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک بالگرد هوایی به هموطنان خدمات ارائه کرد.
در این راستا، 20 پایگاه شهری، 18 پایگاه جاده ای، یک پایگاه اورژانس هوایی و 6 ایستگاه سلامت نوروزی در نقاط حساس شهر و محورهای مواصلاتی مستقر شده بود.
سازمان جوانان جمعیت هلال احمر قم نیز با برپایی 20 پست ثابت و هشت پست سیار در طرح نوروزی ایمنی و سلامت با حضور یک هزار و ٦٣٠ داوطلب، در این طرح خدمات ارائه داد.

** اسکان بیش از 404 هزار مسافر نوروزی در قم/397 مورد نظارت از تاسیسات گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: 404 هزار و 505 مسافر نوروزی از 25 اسفندماه 95 تا سیزدهم فروردین ماه سال جاری در قم اسکان یافتند.
عیسی رضایی در گفت وگو با ایرنا افزود: از این تعداد 100 هزار و 821 تن در واحدهای اقامتی استان از جمله هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و خانه مسافر اسکان یافتند.
وی اضافه کرد: 171 هزار و 923 تن در مدارس قم و 66 هزار و 269 تن در سایر مراکز اقامتی از جمله مهمان سراهای اداره ها، خوابگاه های دانشجویی، سالن های ورزشی و اقامت گاه های موقت و 64 هزار و 492 تن در چادرها اسکان پیدا کردند.
رضایی از 397 مورد نظارت در طرح نوروزی امسال از اماکن اقامتی قم خبر داد و گفت: این نظارت ها به صورت مشترک با مرکز بهداشت، اداره کل تعزیرات و اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی قم و همکاری انجمن بین راهی، پذیرایی و گردشگری انجام شد.

** بازدید 92 هزار و 536 گردشگر از 10 مکان تاریخی قم
وی همچنین با اشاره به بازدید 92 هزار و 536 تن از مسافران و زائران نوروزی از مراکز تاریخی استان، از افزایش 24درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل خبر داد، و افزود: در این مدت 697 مورد بازدید نظارتی با مشارکت دیگر دستگاه از مراکز گردشگری استان انجام، و 350 هزار نقشه و بروشور راهنما نیز بین مسافران توزیع شد.
رضایی همچنین با اشاره به استقرار پنج مورد نوروزگاه در سطح استان از جمله مجتمع های گردشگری زیتون، سلامت صبا، کاروانسرای دیر گچین، خانه زند و خانه ملاصدرا تعداد بازدید کنندگان از این اماکن را نیز حدود 93 هزار تن ذکر کرد، و گفت: در پی بازدیدهای نظارتی انجام شده، چهار باب مرکز اقامتی به دلیل تخلف پلمپ و 49 مورد اخطار کتبی و 105 مورد دیگر نیز تذکر دریافت کردند.

** ورود چهار هزار و 117 گردشگر خارجی به قم در نوروز 96
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم همچنین گفت: از تاریخ 26 اسفند ماه 95 تا پایان تعطیلات نوروزی بیش از چهار هزار و 117 گردشگر و توریست خارجی از مراکز تاریخی و گردشگری قم بازدید کردند.
وی اظهار داشت: بر خلاف تصورهای موجود گردشگران خارجی مراجعه کننده به قم صرفا از اتباع کشورهای عراق و افغانستان نبوده، بلکه در بازدیدی که از کاروانسرای دیرگچین در روز 13 فروردین ماه انجام دادیم، گردشگران آلمانی را مشاهده کردیم، که با اشتیاق فراوان مشغول بازدید از این بنای تاریخی متعلق به دوره صفویه و قاجار بودند.
وی اضافه کرد: در حالی که در ایام نوروز سال گذشته تعداد کل مسافرانی که در طرح قم گردی حضور داشتند، از 2 دستگاه اتوبوس بیشتر نبود، امسال به دلیل استقبال صورت گرفته پنج دستگاه اتوبوس مسافران را به منظور گشت و گذار در قم به مناطق مختلف این استان منتقل کردند.

*توزیع 25هزار جلد کتاب
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: درایام نوروز امسال 25 هزار جلد کتاب به همراه بسته های متنوع فرهنگی برای گروه های سنی مختلف دربین زائران و مسافران نوروزی توزیع شد.
سید موسی حسینی کاشانی به فعالیت های این اداره کل در ستاد تسهیلات زائران استان قم اشاره و اظهار کرد: رویکرد کمیته فرهنگی این ستاد تنوع بخشی در عرضه خدمات است و بر نقش محوری مسجدها در برنامه های نوروزی تاکید دارد.
وی گفت: توسط دستگاه های گوناگونی از جمله آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، ستاد اقامه نماز، کانون های فرهنگی هنری مساجد، نیروی انتظامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حوزه هنری، شهرداری، اداره کل اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نهاد کتابخانه های عمومی برنامه ریزی های مختلف فرهنگی صورت گرفت.
وی افزود: ستاد تسهیلات نوروزی زائران همه ساله به ریاست استاندار و در قالب کمیته های 9 گانه و با حضور دستگاه ها و نهادهای مختلف استان تشکیل می شود که امسال کمیته «فرهنگی، اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر» با حضور 11 دستگاه و به ریاست معاون سیاسی امنیتی استاندار و دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه خدمات مرتبط به زائران و مسافران نوروزی پرداخت.
حسینی اظهار کرد:هم چنین گروهی از نوجوانان فعال در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان، در قالب «پیک فرهنگ» با لباس فرم مخصوص در مبادی ورودی شهر مقدس قم ضمن عرض خیرمقدم و تبریک به زائران و مسافران، هدایای این اداره کل را به زائران تقدیم کردند.

** اسکان بیش از 60 هزار تن در استراحت گاه ‌های شهر قم
رئیس کمیته اسکان ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر شهرداری قم نیز گفت: همزمان با ایام نوروز بیش از 60 هزار تن در استراحت‌گاه‌ های شهری قم اسکان موقت داشته‌ اند.
پیام جوادیان در گفت و گویی با اشاره به تعطیلات نوروزی و حضور خیل عظیم زائرین و مسافرین در شهر قم، اظهار کرد: 9 مکان به عنوان استراحت ‌گاه در شهر قم مشخص شد تا مسافران با حضور در آن ها بتوانند اسکان موقت داشته باشند.
وی اضافه کرد: بوستان مهدی و هاشمی در منطقه یک، امام رضا(ع) در منطقه 2، فدک و لاله در منطقه سه، علوی در منطقه چهار، نیایش و پارکینگ چهار جمکران در منطقه پنج و غدیر در منطقه هشت جزو فضاهایی بودند که به عنوان استراحت‌ گاه ‌های اصلی و پشتیبان در ایام نوروز مشخص شدند تا زائران و مسافران ضمن حضور در آن ها بتوانند با بهره ‌مندی از امکانات لازم، اسکان موقت داشته باشند.
وی افزود: از 27 اسفند تا 13 فروردین 96 بالغ بر 15 هزار 434 چادر در 9 استراحت‌ گاه شهر برپا شده است که بیش از 60 هزار تن را شامل می‌شود.
جوادیان بیان کرد: بیشترین تجمع زائران در استراحت ‌گاه ‌های منطقه پنج یعنی بوستان نیایش و پارکینگ شماره چهار مسجد مقدس جمکران بوده است که در روزهای 30 اسفند و اول و دوم فروردین بیشترین تراکم اسکان اضطراری درشهر قم صورت گرفت که بالغ بر 25 هزار تن بوده است.

** 4421 ماموریت توسط کارشناسان اورژانس قم
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم گفت: درطرح سلامت نوروزی امسال، چهار هزار و 421 ماموریت و امدادرسانی توسط کارشناسان اورژانس 115 به چهار هزار و 343 مصدوم و بیمار انجام شد.
محمدرضا حسنی در گفت و گو با ایرنا افزود: از 25 اسفند 95 تا 14 فروردین 96، 23 هزار و 102 تماس با مرکز اورژانس 115 قم برقرار شد که یک هزار و 193 مورد از ماموریت های انجام شده مربوط به حوادث رانندگی با یک هزار و 460 مصدوم بوده است.
وی اضافه کرد: از این تعداد مصدوم، 868 مصدوم به مراکز درمانی منتقل و 592 تن نیز در محل حادثه امداد رسانی شده اند.
وی، محورهای سلفچگان - دلیجان با 38 مصدوم وانتقال 29 مصدوم، قم - نیزار با 37 مصدوم و انتقال 27 مصدوم، کمربندی قم - اراک با 33 مصدوم و انتقال 23 مصدوم و آزادراه قم - تهران با 32 مصدوم و انتقال 17مصدوم را به ترتیب دارای بالاترین مصدومان حوادث ترافیکی در استان قم عنوان کرد.
به گفته وی، در نوروز امسال، هفت تن در حوادث رانندگی جاده ای جان باختند و یک تن نیز در حوادث داخل شهر جان خود را از دست داد.
رئیس مرکز اورژانس 115 قم بیان کرد: از آغاز تعطیلات نوروزی تاکنون، پنج هزار و 855 تن به 6 ایستگاه سلامت نوروزی واقع در محورهای مواصلاتی استان قم مراجعه و خدمات درمانی دریافت کرده اند.

** ارائه خدمات طرح ایمنی و سلامت به بیش از ١٩٠ هزار مسافر نوروزی در قم
معاون جوانان جمعیت هلال احمر قم گفت: ١٩٠ هزار و ٣٢٤ مسافر در قم از خدمات هفدهمین طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی از 25 اسفندماه سال گذشته تا پایان روز سیزدهم فروردین ماه جاری بهره مند شدند.
محمد مصباحی مقدم در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت 187 هزار و900 تن با مراجعه به پست های ثابت و 2424 نفر نیز از خدمات تیم های سیار و طرح سحاب بهره برده اند.
وی اضافه کرد: در طرح نوروزی هلال احمر، ایستگاه های سلامت نیز برای اندازه گیری تست فشار و قند خون راه اندازی شده است که به بیش از ٦ هزار و ٢٥٥ تن به این ایستگاه ها مراجعه کرده اند.
وی ادامه داد: با همکاری ستاد اقامه نماز استان قم و نهادهای فرهنگی، خیمه های نماز در مکان های مختلف عمومی برپا شده و ٨٢٥ تن در نمازهای جماعت شرکت کردند.
مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: 85 هزار و 735 نسخه نقشه استان و کشور و 53 هزار و 377 بروشور با موضوع های مختلف آموزشی در قالب ارائه نکات بهداشتی و ایمنی در سفر از سوی داوطلبان جمعیت هلال احمر میان مسافران توزیع شد.
به گفته وی، 37 هزار 235 مورد انواع محصولات فرهنگی در اجرای طرح های ابتکاری متنوع در تمام طرح و روز طبیعت برای ارائه به مسافرین مورد استفاده قرار گرفت.

** ورود 2 میلیون و 674 هزار و 107 دستگاه خودرو به استان قم
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های قم گفت: در نوروز امسال 2 میلیون و 674 هزار و 107 دستگاه خودرو وارد استان قم شد که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش یافته است.
ابوالفضل جمالی در گفت و گو با ایرنا افزود: همچنین از 25 اسفندماه سال گذشته تا پایان روز سیزدهم فروردین ماه جاری، 2 میلیون و 448 هزار و 220 دستگاه خودرو وارد شهر قم شد که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رشد 15درصدی برخوردار است.
وی با اشاره به پرتردد ترین محورهای استان قم در تعطیلات نوروزی، گفت: در این مدت آزاد راه قم - تهران و بالعکس پرتردد ترین محور استان قم بود که در این محور شاهد بارترافیک بیشتری از سمت تهران به قم بودیم.
وی افزود: محور سلفچگان به قم و بالعکس نیز دومین محور پرتردد استان به شمار می رفت که ورودی به قم از سمت سلفچگان دارای بار ترافیکی بیشتری نسبت به خروجی از قم به سمت سلفچگان بود.
جمالی گفت: آزادراه قم - کاشان و بالعکس نیز سومین محور پرتردد استان بود که در طول تعطیلات نوروزی شاهد ترافیک بیشتری از قم به سمت کاشان بودیم.

** تردد بیش از نیم میلیون دستگاه خودرو در هسته مرکزی شهر قم
بر اساس اعلام روابط عمومی شهرداری قم، تردد بیش از نیم میلیون دستگاه خودرو در هسته مرکزی شهر قم در ایام نوروز ثبت شده است.
این گزارش حاکی است: بر اساس آمار و اطلاعات ثبت شده توسط دوربین‌ های نظارتی مرکز کنترل هوشمند ترافیک شهرداری قم مستقر در محدوده هسته مرکزی شهر قم و طرح ترافیک 591 هزار و 587 خودرو در ایام طرح نوروزی از 25 اسفند 95 تا 13 فروردین 96 در این محدوده تردد داشته‌اند. این گزارش حاکی است: عمده ترددهای ثبت شده در این محدوده مربوط به خودروهای حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس بوده به طوری که در این مدت تردد 313 هزار و 924 خودرو عمومی و 277 هزار و 469 خودرو شخصی ثبت شده است.
بر اساس این گزارش، با توجه به حضور خیل عظیم زائران و مسافرین در ایام نوروز در شهر قم بخشی از ترددهای ثبت شده در محدوده هسته مرکزی و طرح ترافیک مربوط به خودروهای پلاک سایر استان ‌ها بوده است که سهم تردد خودروهای پلاک سایر استان‌ ها در هسته مرکزی شهر 33 درصد و خودروهای پلاک استان قم 67 درصد بوده است.
همچنین بیشترین حجم تردد در هسته مرکزی شهر قم مربوط به ششمین روز سال جدید بوده که تردد قریب به 40 هزار خودرو در این محدوده ثبت شده است.

** تردد بیش از 170 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌ های مرکز شهر قم
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: در ایام نوروز بیش از 170 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌ های مرکز شهر قم تردد داشته است.
حسین شعبان زاده در گفت و گویی با بیان این که در ایام نوروز سعی شد بخشی به ظرفیت پارکینگ‌ های هسته مرکزی شهر قم اضافه شود، افزود: مجموع ظرفیت پارکینگ ‌های سطح شهر قم در نوروز به 6 هزار و 300 خودرو رسید و با این وجود همچنان کمبود فضای پارکینگ در هسته مرکزی شهر داریم.
وی با بیان این که در ایام نوروز پارکینگ ‌های طبقاتی زائر، شرقی حرم مطهر، روح‌ الله و انقلاب در هسته مرکزی شهر به مردم خدمات رسانی می‌ کرد، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جدید تا پایان تعطیلات نوروز 177 هزار و 710 خودرو در این پارکینگ‌ ها تردد داشته‌ است.
وی گفت: بیشترین آمار استفاده از پارکینگ ‌های هسته مرکزی شهر را مربوط به پارکینگ ‌های طبقاتی زائر و شرقی حرم مطهر بود، به طوری که در آخرین روزهای تعطیلات به ویژه در یازدهم فروردین بیش از 19 هزار خودرو از این پارکینگ ها استفاده کرده ‌اند.

** جابجایی 104 هزار مسافر در طرح نوروزی با قطار
مدیرکل راه آهن قم گفت: در طرح نوروزی امسال که از 25 اسفندماه سال گذشته تا 15 فروردین ماه امسال اجرا شد، 104 هزار و 248 مسافر از طریق راه آهن قم به سایر نقاط کشور جابجا شدند.
محسن اعتماد در گفت و گو با ایرنا افزود: این تعداد مسافر نسبت به سال گذشته که 92 هزار و 634 مسافر بوده است، 12.5 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: روزانه 47 رام قطار از محورهای مربوط به راه آهن قم عبور می کرد و در مجموع 986 رام قطار در نوروز امسال در این محورها تردد کرده است.
وی با بیان این که روزانه پنج رام قطار از مبداء قم به مقصد مشهد و تهران حرکت می کرد، اضافه کرد: برای قطارهای تهران و مشهد 87 هزار و 568 صندلی در نظر گرفته شده بود که این قطارها در طرح نوروزی با ضریب اشغال 74.1 درصد، 64 هزار و 900 مسافر را جابجا کرد.
اعتماد ادامه داد: روزانه 42 رام قطار نیز با حرکت از تهران و عبور از قم، به مقصد جنوب و جنوب شرق کشور مسافران را به شهرهایی از جمله بندرعباس، کاشان، اصفهان، شیراز، کرمان، زاهدان، اراک، خرمشهر، اهواز و اندیمشک منتقل می کرد.
وی همچنین بیان کرد: تعداد کل مسافرانی که با قطار از محورهای اداره کل راه آهن قم به مقصد شهرهای مختلف عبور کرده اند، 329 هزار تن بوده است.
وی خاطرنشان کرد: قطارهای عبور از محورهای اداره کل راه آهن قم، 21.9 درصد از کل قطارهای طرح نوروزی کشور را شامل می شود.
در نوروز امسال چهار هزار و 500 رام قطار در سراسر کشور مسافران را جابجا کرد که سهم استان قم 986 رام قطار بود.

* بازدید مستمر از نمازخانه های بین راهی و بوستانهای قم
مدیر ستاد اقامه نماز قم گفت: درایام نوروز بازدیدهای مستمر از نمازخانه های بین راهی و عمومی از جمله در پارک ها، بوستان ها، پارکینگ ها، تفرجگاه ها، مجتمع های خدمات رفاهی و مراکز اقامتی صورت گرفته است.
محمد خامه یار در گفت و گو با ایرنا، افزود: 140 نمازخانه عمومی در قم وجود دارد که در طول تعطیلات سال جدید نمازخانه ها به طور مستمر بازدید شد.
به گفته وی، در این بازدیدها نسبت به بهداشت، نظافت و وسایل مورد نیاز در نمازخانه ها تذکر های لازم داده و در مرحله بعدی بازدید اقدام های صورت گرفته در راستای ساماندهی این نمازخانه ها بررسی انجام شد.
خامه یار بیان کرد: در محور قم- گرمسار تابلوهای مسافت شرعی نصب شده و با توجه به این که در این محور مجتمع های بین راهی وجود ندارد، به زودی هشت سکوی نماز راه اندازی می شود.
وی افزود: زمینی در این محور وقف شده و در آینده نزدیک کلنگ ساخت مسجدی به زمین زده می شود.
2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.