به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محمدجواد شاکرآرانی عصر امروز در جلسه مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مدیران سازمان برنامه و بودجه استان، با اشاره به اینکه معاونت آمار سازمان برنامه و بودجه استان قم سالانه 60 طرح را اجرا می‌کند، اظهار داشت: طرح تطابق اطلاعات مربوط به کد پستی و مناطق شهری از قم آغاز و به‌کل کشور گسترش یافت.

وی بابیان اینکه جمعیت استان در سرشماری سال 95 یک‌میلیون و 292 هزار نفر بوده است، افزود: رشد سالانه جمعیت در سال گذشته 2.32 درصد بوده و 95 درصد جمعیت استان در شهر زندگی می‌کنند، به‌گونه‌ای که جمعیت خانوارها در استان 3.37 نفر است و قم رتبه بیستم جمعیت کشور را دارد.

شاکر آرانی با اشاره به اینکه قم رتبه پنجم کشور در زمینهٔ تراکم جمعیت را دارد، گفت: تراکم جمعیت در استان 112 نفر در هر هکتار است و جمعیت استان قم 1.62 درصد جمعیت کشور است.

وی بابیان اینکه قم رتبه چهارم آپارتمان‌نشینی را در کشور دارد، ادامه داد: میزان آپارتمان‌نشینی در قم 45 درصد، نرخ باسوادی 88 درصد و 1.8 درصد مهاجران کل کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان قم میزان زاد و ولد استان قم را موردتوجه قرار داد و بیان کرد: این میزان در سال حدود 20 هزار نفر است، البته میزان رشد جمعیت سالانه استان بیش از 20 هزار نفر است.

وی نرخ تورم استان از سال 86 تا 90 را 6.9 درصد برشمرد و اظهار داشت: این میزان بالاتر از نرخ کشوری است، همچنین براساس آمار تعداد واحدهای مسکونی خالی در استان در سال‌های اخیر افزایش پیداکرده و در سال گذشته به 45 هزار واحد مسکونی رسیده است.

شاکر آرانی با تأکید براینکه نرخ بیکاری استان در 10 سال گذشته در استان به‌جز سال 94 پایین‌تر از نرخ بیکاری کشور بوده است، عنوان کرد: نرخ بیکاری استان در سال گذشته 11.2 درصد بود، که پایین‌تر از نرخ بیکاری در کشور به میزان 12.4 درصد بود.

وی بابیان اینکه قم رتبه بالایی در جذب سپرده‌های بانکی در کشور دارد، خاطرنشان کرد: نسبت میزان تسهیلات به سپرده‌ها در استان از میانگین کشوری پایین‌تر است، به‌گونه‌ای که رتبه قم درزمینهٔ جذب سپرده‌های بانکی در کشور 13 و درزمینهٔ دریافت تسهیلات بانکی در کشور 20 است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 609103
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.