محمد رضا حسنی روز دوشنبه درگفت و گو با ایرنا اظهار داشت: 20 پایگاه شهری، 18پایگاه جاده ای، یک پایگاه هوایی، پنج دستگاه موتورلانس، یک دستگاه اتوبوس و 50 دستگاه آمبولانس در مناطق تجمعی که احتمال وجود برنامه های چهارشنبه سوری است مستقر می شود.
وی افزود: بیش از 10 دستگاه آمبولانس درنقاط مختلف شهر مستقر خواهد بود تا به مصدومان احتمالی رسیدگی شود، ضمن این که بیمارستان های قم از جمله بخش سوختگی نکویی، بخش چشم بیمارستان کامکار با حضور متخصصان آماده است.
وی آمار مصدومان چهارشنبه سوری سال گذشته را 11 تن اعلام کرد و گفت: از بین مصدومان، 9تن آسیب چشمی دیده بودند که یک تن به دلیل شدت آسیب وارده به چشم علی رغم اعزام به مراکز مجهز و تخصصی تهران چشمش تخلیه شد همچنین 24تن هم در محل حادثه به صورت سرپایی درمان شدند.
حسنی گفت: توصیه ها و آموزش ها به صورت مکرر از طریق رسانه ها به مردم اعلام می شود لذا انتظار است که با توجه به اینکه چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل شده ، شهروندان هشدارها و توصیه های کارشناسان را جدی بگیرند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم با اشاره به این باید استفاده از هرگونه مواد محترقه خودداری شود، گفت: افرادی که از روی ناآگاهی از مواد محترقه استفاده می کنند باید بدانند شاید درکنار آنان بیمار قلبی و خانم بارداری وجود داشته که ممکن است بازی به ظاهر ساده باعث حوادث جبران ناپذیر و یا فوت فرد شود از این رو باید از مواد محترقه دوری کرد چرا که آسیب رساندن به سایر افراد جرم محسوب می شود.

** روش های کمک رسانی به مصدومان سوختگی
حسنی به روش های کمک رسانی به مصدومان سوختگی پرداخت و گفت: به محض اینکه سوختگی اتفاق افتاد مصدوم را باید از محل حادثه دور کرد و به نقطه امن انتقال داد.
وی ابراز داشت: برای کنترل روند سوختگی باید از وسایلی مثل پتو و لحاف ضخیم که بتواند آتش را خاموش کند استفاه کرد ضمن این که نباید به مصدوم آب پاشید بلکه باید پتو را خیس کرد و بر روی مصدوم انداخت اگر بیمار هوشیاری را از دست داده بود باید به پهلو خواباند و بلافاصله با اورژانس تماس گرفت.
وی با اشاره به این که نیروهای اورژانس توصیه هایی را از پشت خط تلفن به افراد برای کنترل وضعیت مصدوم ارائه می کنند گفت: از استعمال پماد، روغن و خمیردندان به مصدومان سوختگی باید خودداری کرد چرا که این موارد آسیب زننده به بافت های پوست هستند همچنین یخ و کیسه یخ تا حد امکان بهتر است استفاده نشود چون می تواند آسیب جدی به پوست بزند و باعث از بین رفتن بافت پوستی شود.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری * انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.