به گزارش ایرنا، وی روز چهارشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم بیان کرد: هر سال زیان های فراوان استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری برای مردم گفته می شود و بازهم عده ای، این مواد را به کار می گیرند و به خود و دیگران آسیب می رسانند، در حالی که این کار حرام است.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که چرا باید انسان جان خود را فدای مواد محترقه کند، افزود: جان انسان بسیار ارزشمند است و اگر هم قرار است فدای چیزی شود، باید راهی باشد که ارزشمند است، همچون شهادت که سعادت انسان را در پی دارد.
وی ادامه داد: استفاده از مواد محترقه که صدای بسیار زیادی هم دارد، به همسایگان آسیب می رساند، ممکن است عده ای در خانه های خود بیمار داشته باشند و با این صداها دچار آسیب دیدگی های جدی شوند.
وی بیان کرد: والدین، معلم ها و وسایل ارتباط جمعی باید پیوسته به مردم و جوانان هشدار دهند و آن ها را از انجام کارهای خطرناک در شب چهارشنبه سوری باز دارند.
وی ادامه داد: نیروی انتظامی هم باید با مراکز و اشخاصی که این مواد محترقه را به فروش می رسانند برخورد کند و اجازه ندهند این مواد به آسانی در دست مردم قرار گیرد.
این مرجع تقلید گفت: البته به لطف الهی، مردم جامعه هر سال نسبت به این مساله هوشمندی بیشتری به خرج می دهند و تعداد تلفات این مراسم کاسته می شود؛ در هر حال باید دانست با یک لحظه غفلت باید در تمام عمر اشک ریخت.
براساس آمار های اورژانس کشور در چهارشنبه سوری سال گذشته سه تن کشته و 259 تن مصدوم شدند.
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که زمان حاضر عصر فتنه هاست، افزود: فتنه ها در عرصه های مختلف دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر زندگی مردم این زمان نفوذ کرده است؛ بسیاری از افراد صبح مومن از خواب بیدار می شوند اما زمانی که می خواهند بخوابند کافر هستند.
وی ادامه داد: از جمله فتنه های اخلاقی زمان حاضر، استفاده ناصحیح از فضای مجازی است که بسیاری از جوانان را به وادی گناه و فساد کشانده است.
وی با بیان این که خواندن آیه های قرآن کریم و ذکرهای معتبر وارد شده از سوی معصومین(ع) برای عبور از این فتنه ها بسیار راهگشاست، گفت: برخی از افراد و سیاستمداران به بنده گفته اند علت موفقیت آن ها در گفت و گوها و دیدارهایشان توجه به دعا و خواندن ذکرهای الهی است.
این مرجع تقلید افزود: انسان در برابر لذت های حرام باید به فکر آخرت خود باشد و نباید برای رسیدن به مال حرام و لذت های زودگذر، دین خود را بفروشد؛ این که انسان برای خوش آمد دیگران و لجاجت، زندگی خانوادگی و فردی خود را خراب کند چیزی جز زیان آشکار نیست.
7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 587811
  • منبع: irna.ir
  • نسخه چاپی
  • نظرات
    1
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • ناشناس

    با سلام
    لطفا جلوي فروش مواد محترقه گرفته شود كه توسط ارگان هاي خاص توزيع مي گردد.كه براي آنها حلال وحرام مفهوم ندارد بلكه سود مهم است.

    پاسخ