به گزارش ایرنا، عبید زاکانی نویسنده و شاعر طنز پزداز قزوینی قرن هشتم را به جهت استفاده ظریف و رندانه از طنز برای بیان انتقادات به عنوان پدر طنز ایران می شناسند، مردی که هنوز هم با وجود گذشت چند قرن از زمان او هنوز هم آثارش مصادیق خود را در زمان حاضر دارد.
علامه علی اکبر دهخدا خالق لغتنامه یکی دیگر از این چهره های برجسته ادبی قزوین است که یکی از ویژگی های شعر او طنز تلخ و گزنده اوست که با تحلیل قوی و سرشارش همراه می شود و او را از باهوش ترین و دقیق ترین طنز نویسان دوره خود می کند.
چهره برجسته دیگری در عرصه طنز که از این خطه به پا می خیزد سید اشرف الدین حسینی معروف به نسیم شمال است که شاعری زبر دست و در فن طنز و کنایه بی بدیل و بی نظیر بوده است.
وجود چنین سابقه غنی از مشاهیر طنز موجب شد تا کلید برگزاری یک جشنواره ملی طنز فارسی به مرکزیت قزوین توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین زده شود.
در آغاز این راه همزمان با هفته فرهنگی قزوین برای اولین بار جشنواره طنز فارسی با حضور چند تن از شعرای طنز فارسی برگزار شد تا مقدمه برگزاری دوره های سالانه و رقابتی با عنوان جایزه عبید زاکانی در سال های آینده باشد.
برگزاری این همایش و سخنان اساتید شرکت کننده در آن بار دیگر جایگاه قزوین در تبدیل شدن به پایگاه و پایتخت طنز فارسی را یادآوری کرد تا این شهر علاوه بر عنوان داری پایتخت خوشنویسی کشور به عنوان پایتختی طنز فارسی نیز معرفی شود.

**پایه و اساس طنز فارسی باید از قزوین شکل گیرد
ناصر فیض از شعرای طنز پرداز کشور در این جشنواره گفت: هر نقطه ای به اعتبار موقعیت خاصی که دارد به عنوان مرکز و پایگاه آن موضوع خا معرفی می شود و قزوین هم به دلیل داشتن سابقه و پیشینه غنی در حوزه طنز فارسی یقینا برازنده عنوان پایتختی این حوزه است.
وی اضافه کرد: این به آن معنا است که پایه و اساس هر جریان طنزی همچون همایش و جشنواره باید از سوی قزوین به عنوان داعیه دار ادبیات طنز شکل بگیرد.
فیض از قزوین به عنوان خاستگاه اندیشمندان، فرهیختگان و شعرای بزرگ یاد کرد و ادامه داد: با وجود این سابقه قدیمی، این موقعیت مورد بی توجهی قرار گرفته است.

**وجود چهره های نامدار قزوینی در عرصه ادبیات طنز
قاسم انصاری استاد پیشکسوت قزوینی نیز در این جشنواره گفت: قزوین علاوه بر عبید زاکانی، نسیم شمال و علامه دهخدا صاحب چندین چهره نام دار طنز پرداز همچون بهاءالدین خرمشاهی و یا جواد مجابی است که تالیفاتی هم در این زمینه دارند.
وی افزود: بین هزل، هجو و طنز تفاوت وجود دارد و طنز یک حقیقت است و فرد طناز ابتدا باید تدبر، تعقل و اندیشه کافی داشته و سپس طنز سرایی کند.
انصاری از افرادی چون مهران حسینی هم به عنوان چره های جدید و جوان در حوزه طنز یاد کرد که گاهی حتی می توان او را فرزند عبید زاکانی نامید.
وی اظهار امیدواری کرد با برگزاری مداوم و دوره ای جشنواره طنز فارسی در قزوین بتوانیم این جایگاه طنز این دیار را از غربت خارج کنیم.

**اخلاق الاشراف عبید زاکانی مرثیه ای برای گم شدن شرافت و اخلاق
اسماعیل امینی استاد دانشگاه و شاعر طنز نیز در این همایش با اشاره به جایگاه برجسته قزوین و خصوصا عبید زاکانی در ادبیات طنز ایران، گفت:عبید متفکری آرمانگرا بود که برای گم شدن اخلاق و اندیشه دغدغه و نگرانی داشت.
وی افزود: اثر اخلاق الاشراف او در واقع مرثیه ای برای گم شدن گنج جوانمردی، شرافت و اخلاق است و ما هنوز بعد از هشت قرن مبتلا به آن چیزهایی هستیم که در زمان عبید هم جریان داشت.
امینی با تاکید بر اینکه باید قدر داشته های فرهنگی خود را بدانیم، ادامه داد: سرمایه کشور ما نفت نیست بلکه هنر، ادبیات، اندیشه و مفاخری هستند که هر روز و در هر دوره ای به تعداد قابل توجهی وجود دارند.
وی گفت: با وجود چنین پیشینه درخشانی به لحاظ مراودات فرهنگی تهیدست هستیم و چندان به طور جدی از این ثروت بزرگ استفاده نشده است.
امینی اظهار داشت: پیشینه غنی فرهنگی کشور در شرایطی است که ما نسلی بار آورده ایم که اصلا کتاب نمی خواند و یا خیلی از مسئولان خود اعتراف می کنند از زمان انتصاب فرصتی برای کتاب خواندن نداشته اند.
وی ادامه داد:اکنون در کنار هزاران جلد کتابی که مطالعه نشده، هزاران نسخ خطی دیگر هم داریم که هنوز خوانده نشده اند.

** تلاش مدیریت شهری قزوین برای احیای جایگاه قزوین در حوزه طنز
رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این جشنواره گفت: شعر و ادبیات طنز مورد توجه و استقبال ویژه مردم است و مدیریت شهری قزوین در جهت احیای موقعیت و جایگاه این شهر در حوزه طنز تمام تلاش خود را می کند.
حکمت الله داودی افزود:شورای پنجم از زمان ورود به پارلمان محلی درباره گسترش برنامه های فرهنگی، نشاط اجتماعی، برنامه های ورزشی در محلات مختلف همدل و هم نظر است.
وی اظهار داشت: در دوره های قبل در زمینه های فرهنگی و هنری نگاه پررنگی وجود نداشته و از این پس برای جبران این کم توجهی ها تلاش خواهیم کرد.

**هفته فرهنگی قزوین فرصتی برای معرفی جایگاه قزوین در حوزه طنز
رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این مراسم هفته فرهنگی قزوین را فرصت بسیار مغتنمی برای معرفی قزوین به عنوان پایگاه و خاستگاه اصلی ادبیات طنز در کشور دانست و گفت: این شهر چهره ها و مشاهیر برجسته ای در ادبیات، طنز و هنر دارد که با معرفی آنها می توان به احیای جایگاه فرهنگی قزوین کمک کرد.
مهدیه سادات قافله باشی با اشاره به تلاش های شورای پنجم و شهرداری قزوین برای گسترش نشاط اجتماعی و پویایی شهر گفت: هم اکنون دیوارهای خاکستری شهر با نقاشی های دیواری بر روی آنها رنگ و رویی دیگر گرفته اند و سمپوزیوم مجسمه سازی و ساخت تندیس مفاخر فرهنگی شهر نیز اجرا شده است.
وی اضافه کرد:همچنین به منظور نکوداشت مفاخر فرهنگی و هنری شهر قزوین در همین هفته فرهنگی از جمعی از آنها تجلیل خواهد شد.
قافله باشی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی ظرفیت خوبی برای معرفی شهر قزوین است، از همگان خواست در این هفته با پست کردن یکی از ابنیه ها و اماکن تاریخی و گردشگری این شهر با هشتگ هفته فرهنگی قزوین و قزوین شاداب نزدیک ترین مقصد به عنوان سفیران فرهنگی این شهر در کشور و جهان عمل کنند.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.