به گزارش ایرنا بهنام مهدی نژاد، شاعر مجموعه 'آخرین خوشه گندم' در این آیین با اشاره به اینکه اشعار این کتاب مربوط به سال های 1391 تا 1397 است، گفت: این کتاب مشتمل بر 63 شعر در قالب سپید بوده و در 77 صفحه به چاپ رسیده است.
وی با اشاره به اینکه طبیعت گرایی در اشعار این کتاب موج می زند، افزود: علاوه بر مضامین عاشقانه، عناصر طبیعی موجود در محل زندگی الهام بخش اغلب اشعار مجموعه 'آخرین خوشه گندم' شده است.
'مهدی نژاد' با اشاره به اینکه اشعار این مجموعه فراتر از ذهنیت بوده و در زندگی وی عینیت یافته است، بیان کرد: اشعاری که با آنها زندگی نکرده و تجربه نکرده بودم در این مجموعه گنجانده نشد.
به گفته این شاعر جوان، اشعار وی زودتر از این موعد می توانست به چاپ برسد و قبل از مجموعه 'آخرین خوشه گندم' چند مجموعه آماده چاپ شده بود که گزیده آنها در کتاب فعلی گنجانده شد.
وی با ابراز گلایه از همکاری نکردن ناشران تهرانی برای چاپ این مجموعه شعر نیز گفت: این ناشران معتبر با وجود تلاش پیگیرانه و پس از تاییدهای محتوایی از زیر بار مسوولیت چاپ این کتاب شانه خالی کردند.
وی با اشاره به اینکه یک شعر خوب می تواند تمام پیچیدگی ها را در خود حل کند، گفت: در حال حاضر عده زیادی بدون مطالعه و شناخت شعر سپید در این زمینه فعالیت می کنند که این مسئله آفتی برای ادبیات به شمار می رود.
رویا شاه حسین زاده، برنده سرو بلورین دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر درباره اشعار این کتاب گفت: همه این اشعار شاخه های تنومند یک درخت بوده و دارای فضا، بیان و لحن مشابهی است.
وی افزود: ترجمه تحت اللفظی از زبان ترکی به فارسی در چند قسمت این مجموعه دیده می شود که نیازمند ویرایش است.
وی اضافه کرد: شاعر این مجموعه کشف های فراوانی در سرودن اشعار این کتاب داشته که تحسین برانگیز است.
محمد میلانی، یک شاعر ارومیه ای نیز با اشاره به اینکه جامعه ادبی امروز بیش از پیش به حمایت از یکدیگر نیاز دارد، گفت: شاعران معاصری نظیر سید منصور دیبا در خوی به خلق اشعار منحصر بفردی هم طراز با استاد شهریار پرداخت اما در نتیجه معرفی نشدن و نبود حمایت، گمنام از دنیا رفت که این مهم نباید دوباره برای شاعران موفق در قید حیات اتفاق بیافتد.
وی با بیان اینکه حضور شاعران در جلسه های رونمایی مجموعه اشعار برای ارتقای سطح شعر منطقه و اتحاد شاعران ضروری است، افزود: حضور همه شاعران موفق و بنام آذربایجان غربی در جلسه رونمایی از این کتاب شعر مورد انتظار بود اما این امر مهم در حد مطلوبی محقق نشد.
وی درباره اشعار کتاب 'آخرین خوشه گندم' نیز بیان کرد: بهنام مهدی نژاد باید 'ساخت شکنی' در شعر را جدی بگیرد زیرا به ظاهر تنها در یکی از اشعار کتاب این ویژگی مهم ملاحظه شد.
وی افزود: 'آشنایی زدایی' که خصیصه برجسته ای در خلق آثار ادبی محسوب می شود در اشعار این کتاب به طرز هنرمندانه ای به کار گرفته شده است.
یک شاعر دیگر نیز با اشاره به اینکه می توان این کتاب را 'طبیعت گرایانه' نامید، گفت: واژگانی چون رود، خوشه، شکوفه، سنبل، درخت سیب و انگور و کلمه های مشابه به وفور در اشعار این مجموعه استفاده شده است که تاثیرپذیری از طبیعت محل زندگی شاعر را نشان می دهد.
رضا خسروی افزود: بهنام مهدی نژاد از کلمات ساده به لطیف ترین شکل ممکن در اشعار خود استفاده کرده است و رگه هایی از اندیشه های شاعران کلاسیک به ویژه مولوی در اشعار این کتاب به وضوح به چشم می خورد.
وی ادامه داد: شاعر این مجموعه در عین نقد جامعه در لباس شعر به امیدبخشی در زندگی نیز پرداخته و اشعارش به سوی ناامیدی صرف گرایش پیدا نکرده است.
خسروی با اشاره به اینکه شعر قابل ترجمه به موفقیت های بیشتری دست پیدا می کند، بیان کرد: اشعار این مجموعه قابلیت برگردان به زبان های دیگر را دارد تا در جامعه هدف نیز نگاه ظریف این شاعر به طبیعت به خوبی ترجمه شود.
به گزارش ایرنا بهنام مهدی نژاد متولد 1367 در ارومیه بوده و از اوایل دهه 1390 به صورت جدی به دنیای شعر وارد شده است.
شعر سپید زیرمجموعه ای از شعر نو بوده و تفاوت برجسته آن با بقیه انواع شعر نو در فرم شعر است به این گونه که در شعر سپید اغلب وزن عروضی رعایت نمی شود اما آهنگ و موسیقی وجود دارد؛ احمد شاملو و فروغ فرخزاد از جمله شاعران بنام ایران هستند که در قالب شعر سپید اشعار مختلفی را خلق کرده اند.
7129/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.