به گزارش ایرنا محمدحسن طالبیان یکشنبه شب در آیین رونمایی از ثبت ملی نستعلیق مکتب میرعماد که در سرای سعد السلطنه برگزار شد افزود: در چند سال اخیر سازمان میراث فرهنگی توجه ویژه ای به میراث ناملموس و جنبه های مختلف آن داشته است.
وی با بیان اینکه تاکنون 13اثر ناملموس ایران ثبت جهانی شده است خاطرنشان کرد:این آثار در بردارنده سنن، آداب و رسوم مردم مناطق مختلف ایران است و امیدواریم نستعلیق را هم که با میرعماد به تعالی می رسد به عنوان سند جهانی آماده کرده و به دنیا عرضه کنیم.
این مسئول ادامه داد:در میراث ملموس رقابت وجود دارد اما در میراث غیرملموس چنین رقابتی نیست و این یک برگ برنده برای کشور است.
وی اظهار داشت:راه آینده پایدار در ایران با بیش از 10 هزار سال سابقه تمدنی حتما از مسیر میراث غیرملموس گذشته است و باید به این مهم توجه ویژه داشت.
طالبیان ادامه داد:امروزه بحران های متعدد نشان می دهد که ما نسبت به تاریخ و ابداعات و ابتکارات فرهنگی گذشتگان خود غافل بوده ایم و نتوانسته ایم آنها را به جامعه معاصر بشناسانیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه خوشنویسی قزوین افزود: افرادی چون میرعماد حسنی به تنهایی چگونگی انتقال فرهنگ و ادب ایرانی را بر دوش کشیدند و توانستند نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا نمایند.
طالبیان از قزوین به عنوان مهد و پایتخت خوشنویسی ایران یاد کرد و افزود:خاستگاه و زادگاه یک هنر در تعالی و رشد آن بسیار مهم است و باید جایگاه آن توسط اهالی همان منطقه پاس داشته شود.
معاون سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری افزود:قزوین در میراث مکتوب هنرمندان زیادی دارد که بخش مهمی از پیشینه و هویت ایران را تشکیل می دهند و باید برای پاسداشت مقام آنها تلاش کرد.
7388* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.