به گزارش ایرنا، پارک های بازی که در فضاهای سبز شهری توسط شهرداری ها طراحی و اجرا می شوند سالانه هزینه های سرسام آوری را به منظور حفظ، نگهداری و به روز رسانی تجهیزات آن بر دوش مدیریت شهرهای کشور نیز تحمیل می کند.
فضاهای سبز و پارک های بازی اصولا در شهرها همیشه از اهمیت خاصی برخوردار بوده زیرا از یک سو باعث بهبود محیط شهری شده و از طرف دیگر محلی برای گذراندن اوقات فراغت مردم، به خصوص کودکان می شود.
با این وجود، نصب و استفاده از وسایل بازی که همیشه از دغدغه های مدیریت شهری نیز بوده با چالش هایی از جمله ایمنی، استاندارد تجهیزات، نگهداری و در نهایت به روزرسانی روبرو بوده است.
به همین منظور، ایرنای مرکز قزوین برای بررسی موضوع یاد شده میزگردی را با حضور سیروس صارمی مدیرکل استاندارد استان قزوین، محمدصادق مظفری مدیرعامل سازمان پارک ‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین و حامد عبدالرزاقی رییس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین برگزار کرده است.

**موارد ایمنی تجهیزات بازی متاسفانه پس از نصب آن لحاظ می شود
رییس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این رابطه افزود: مساله اساسی در خصوص چگونگی رعایت موارد ایمنی برای کودکان هنگام بازی و استفاده از تجهیزات موجود در پارک ها همیشه مطرح بوده اما و در بیشتر مواقع متاسفانه پس از نصب وسایل به فکر ایجاد ایمنی می افتیم.
حامد عبدالرزاقی با بیان اینکه کنترل تولید هر نوع وسیله باید از آغاز ساخت آن صورت پذیرد، ادامه داد: برخی از وسایل بازی های متعارف و فراوان مانند سرسره و تاب با وجود سادگی اما نیازمند مطالعه بیشتر در خصوص استاندارد بودن آنها هنگام ساخت بوده و روند خرید و نصب آنها هم نیازمند اصلاح و بازنگری دوباره است.
این مسئول اضافه کرد: امروزه علاوه بر استانداردسازی و ایمن بودن وسایل بازی کودکان باید برخی موارد دیگر از جمله نحوه چیدمان وسایل و تجهیزات بازی و به خصوص استاندارد نصب آنها که به نظر می رسد بسیار هم مورد غفلت قرار گرفته، باید مورد توجه مسئولان مدیریت شهرها بیش از گذشته قرار بگیرد.
عبدالرزاقی یادآور شد: نحوه چیدمان وسایل بازی در پارک ها، به ویژه در فصل بهار و تابستان که مورد استفاده بی شمار کودکان نیز قرار می گیرد، حایز اهمیت بوده تا جایی که قرار گرفتن برخی از آنها در کنار هم و ازدحام کودکان، باعث می شود شیرینی ساعت های خوش در کنار هم بودن آنان گاهی اوقات به تلخی و نگرانی تبدیل می شود.
وی در پایان تاکید کرد: بدون شک طی چند سال گذشته وسایل بازی در پارک ها به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یافته اما وقتی دقت می کنیم متاسفانه گاهی اوقات شاهد استفاده برخی تجهیزات دسته دومی هستیم که حتی منجر به پلمپ شدن مکان توسط اداره کل استاندارد نیز شده است.

**وسایل بازی در پارک ها مختص کودکان است نه بزرگسالان
مدیرعامل سازمان پارک ‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین در این نشست یادآور شد: هم اکنون 59 زمین بازی به مساحت 15 هزار و 521 متر مربع در قزوین وجود دارد که عملیات تعویض کف پوش 11 هزار و 307 متر آن از نوع فومیران طی سال گذشته و امسال صورت گرفته است.
محمدصادق مظفری اضافه کرد: مدیریت شهری قزوین از سال گذشته تاکنون 11 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز و بازسازی بازی گاه های کودک تخصیص داده و در حال حاضر نیز هیچ وسیله بازی فلزی در پارک های این شهر وجود ندارد.
وی ادامه داد: وقتی شکایت و انتقادی باشد این مساله بیانگر وجود پاره ای از مشکلات است که خوشبختانه این اتفاق در حوزه پارک های قزوین بسیار اندک بوده اما باید توجه داشت که وسایل بازی طراحی شده و استاندارد خاص کودکان بوده و وقتی افراد بزرگسال از آن استفاده می کنند طبیعی است که وسیله مورد نظر رفته رفته قابلیت خود را از دست بدهد.
این مسئول بر لزوم فرهنگ سازی در استفاده از وسایل بازی در جامعه تاکید کرد و گفت: متاسفانه گاهی اوقات شاهد آن هستیم که علی رغم هم هزینه های صورت گرفته، برخی افراد و تنها با هدف وقت گذرانی اقدام به آسیب رساندن تجهیزات بازی در پارک ها و یا حتی آتش زدن آنها می کنند که این مساله وظیفه نگهداری و ترمیم را برای ما سخت و سخت تر می کند.
مدیرعامل سازمان پارک ‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین با بیان اینکه این سازمان در خصوص امنیت و سلامت شهروندان آمادگی دریافت هر پیشنهادی را دارد، افزود: در حال حاضر تمامی پیمانکاران ما در حوزه خرید و نصب مشروط به اخذ مجوزهای استاندارد هستند و امسال نیز آنان را مکلف به دریافت تاییده های لازم از سوی اداره کل استانداری استان کرده ایم.

**ایمنی و سلامت خط قرمز اداره کل استاندارد است
مدیرکل استاندارد استان قزوین در این میزگرد اظهار داشت: استان قزوین دارای 167 زمین بازی، 898 عدد وسیه بازی، 18 شهر بازی و پنج مرکز تفریحی آبی بوده و براساس قوانین اگر وسیله بازی که گواهی بازرسی مبدا را نداشته باشد نباید اجازه ورود به آن داده شود.
وی تاکید کرد: خوشبختانه طی سال های گذشته اقدام های خوبی از سوی مجموعه شهرداری های استان در خصوص استفاده از تجهیزات استاندارد و ایمن سازی پارک های بازی صورت گرفته اما تا رسیدن به نقطه های مطلوب و ایده آل هنوز فاصله داریم.
سیروس صارمی ادامه داد: امسال و از اردیبهشت ماه در هفت شهر استان از جمله قزوین، طرح بازرسی از تجهیزات بازی در پارک ها و بازیگاه ها را توسط تیمی مشترک از این اداره کل، حوزه دفتر فنی و امور شهری استانداری، اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی، نظام مهندسی و شهرداری ها انجام دادیم و گزارش آن نیز به دستگاه های ذیربط ارسال شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه در حوزه پارک های بازی سرپوشیده اقدام های خوبی به لحاظ وجود متولیان خاص صورت گرفته، تاکید کرد: متاسفانه به علت پراکندگی بازیگاه های کودک در پارک های بازی و اینکه به غیر از وسایل تفریحی موجود، بازی های دیگری نیز در آنها صورت می پذیرد گاهی اوقات باعث آسیب دیدگی کودکان هستیم.
صارمی ایمنی شهروندان و کودکان را مهمترین اولویت برای همه دستگاه های ذیربط در این رابطه دانست و تصریح کرد: خوشبختانه تعویض کف پوش بازیگاه های کودک در پارک ها از سوی مدیریت فضای سبز شهرداری قزوین قابل توجه بوده اما متاسفانه برخی از تجهیزات موجود غیراستاندارد و همچنین طریقه نصب آنها با دقت خاص صورت نپذیرفته است.
به گفته این مسئول، باید دقت داشت که استفاده از پیچ و مهره در کف پوش ها غیر استاندارد است و قبل از نصب تجهیزات بازی نیز باید وسایل مورد نظر دارای پروانه ساخت و بهره برداری و استاندارد باشند.
صارمی ایمنی و سلامت را خط قرمز این اداره کل دانست و اضافه کرد: در حوزه سلامت و حفظ ایمنی افراد به طور حتم نیازمند همکاری و همراهی همه دستگاه ها در یک محیط اجتماعی هستیم.
8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.