به گزارش ایرنا، غلامحسین امیرخانی شامگاه شنبه و در مراسم افتتاح پنجمین دوسالانه خوشنویسی ایران که در سرای سعدالسلطنه قزوین برگزار شد افزود: فرهنگ به مثابه چراغی، میراثی ارزشمند از تاریخ یک کشور است که خاموش مانده و ما به عنوان بهره مندان از آن باید از ذوق و علاقه خود روغنی برای روشن کردن این چراغ باشیم.
وی اضافه کرد: انجمن خوشنویسان ایران حدود230 شعبه در سراسر کشور دارد و قزوین از نخستین شعبه هایی بود که همراه با استان های اصفهان، تبریز و مشهد در سال 1340 تاسیس شد.
این هنرمند با یادی از استاد محصص و سایر اساتیدی این رشته که تلاش فراوانی را برای ماندگاری این هنر و روشن نگاه داشتن چراغ آن از خود نشان دادند، تاکید کرد: حضور اساتید و موسسان آن دوره هنوز هم در میان خوشنویسان ساری و جاری است.
به گفته امیرخانی، تاریخ فرهنگ و معرفت را به سه دوره وجود شناسی، معرفت شناسی و زبان نام گذاری کرده و همین اهمیت زبان را در انتقال مفاهیم نشان می دهد.
وی با اشاره به نقش خط در تقویت زبان، گفت: در دوره معاصر که اشتغال مردم زیاد شده و امکان بهره مندی از گنجینه های بزرگ از جمله دیوان اشعار شعرا نیز برای آنان وجود ندارند، خوشنویسی این فرصت را پیش آورده که چکیده این گنجینه غنی را پیش چشم مردم ظاهر می کند.
رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران اضافه کرد: بنابراین، اهمیت خوشنویسی غیر از جنبه های هنری آن در حفظ، تداوم و انتقال معارف و مفاهیم به نسل های بعدی است.
امیرخانی در ادامه با اشاره به جایگاه برجسته قزوین در هنر خوشنویسی کشور، یادآور شد: برگزاری چنین دوسالانه ای لوازم و شرایطی دارد که قزوین به عنوان شهری که خوشنویسی با آن به بالندگی رسیده و جوانان هنرمند مشتاقی هم از سال 40 با ریاضتی عاشقانه برای آن تلاش کردند، استانی شایسته برای راه اندازی این رویداد بزرگ هنری است.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.