به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، عیسی غیاث یزدی روز دوشنبه افزود: از این تعداد 29 هزار راس دام سبک و یک هزار راس دام سنگین بوده اند.
وی اظهار داشت: واکسیناسیون دام های تحت پوشش علیه تب برفکی نقش بسیار مهمی در کنترل بیماری تب مالت خواهد داشت.
غیاث یزدی با اشاره به اینکه شیوع تب برفکی در فصل بهار و تابستان از شدت بیشتری برخوردار است،تصریح کرد: ابتلا به این بیماری در روستاییان در مقایسه با شهرنشینان به نسبت 80 به 20 رخ می دهد.
به گفته وی بروز این بیماری خسارت های شدیدی را از جمله کاهش تولیدات دامی براثر سقط جنین و هزینه های کنترلی و درمانی فراوانی را بدنبال دارد.
رییس اداره دامپزشکی قزوین اظهار داشت: تب برفکی یکی از مهم ترین بیماری های مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است.
غیاث یزدی اضافه کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی در خصوص ریشه کنی این بیماری در دام ها به نظر می رسد ارتقای سطح آگاهی دامداران از راه های انتقال آن بین دام ها و اهمیت واکسیناسیون و تشخیص سریع و به موقع بیماری، در کاهش میزان بروز تب برفکی در جمعیت دامی و انسانی موثر خواهد بود.
وی افزود: با رعایت واکسیناسیون به موقع دام ها، شستشو و گند زدایی دامداری، محل زایمان و تجهیزات و همچنین عدم خوردن و یا نوشیدن محصولات لبنی نجوشیده، معدوم سازی مناسب جنین سقط شده، جفت و سایر ترشحات، استفاده از دستکش، ماسک وعینک درهنگام کمک به زایمان وتیمار دام می توان تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس و 6 کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.