معصومه مرادیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر افزود: بسیاری از دختران تحصیل کرده استان برای رفع نیازهای روانی،اجتماعی و اقتصادی خود به صورت قراردادی و موقت با حقوق بسیار اندک مشغول به کار هستند و درخواستهای بسیار زیادی برای اشتغال ثابت در ادارات و دستگاه های اجرایی وجود دارد.
وی ااظهار کرد:بسیاری از دختران استان به دلیل فقر مالی یا اقامت در مناطق محروم و دورافتاده از تحصیل بازمانده اند و برای رفع این مشکل تفاهم نامه همکاری با وزارت آموزش و پرورش برای بهسازی یا بازسازی مراکز آموزشی نزدیک به روستاها و مناطق محروم منعقد شده است
مدیر کل بانوان و خانواده استانداری قزوین ادامه داد:یکی از مشکلات امروز جامعه بالا رفتن سن دختران و ازدواج نکردن آنان در روستاهاست که به دلیل مهاجرت مردان و پسران و همسرگزینی در شهرها ایجاد شده است.
این مسئول گفت:حضور دختران مجرد با سن بالا و فاقد شغل در روستاها موجب می شود آنان سربار خانواده فرض شوند که برای حل این مشکل به دنبال تشکیل تعاونی های اشتغالزایی دختران و بانوان روستایی، با استفاده از محصولات روستا هستیم.
مرادیان خاطر نشان کرد: در پدیده ای متفاوت، شهرک های اقماری و حتی جنوب شهر قزوین گرفتار ازدواج زودرس هستند که به دلیل شکل نگرفتن سن واقعی ازدواج آسیب های اجتماعی دیگر از قبیل زایمان و طلاق زودرس ایجاد می شود.
وی گفت: در همین راستا آموزش برای پیشگیری از ازدواج های زودرس به ویژه به مردان را در واحدهای تولیدی و اتحادیه ها در دستور کار قرار داده ایم تا هم مهارت های زندگی را به مردان آموزش داده و هم ازدواج های زودرس جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد:همچنین برای برگزاری دوره های آموزشی اشتغال با سازمان فنی و حرفه ای و کانون زنان بازرگان استان اقدام کرده ایم تا دوره های مهارتی کسب و کار مناسب با فضای روستاها برای دختران و بانوان استان برگزار شود.
این مسئول گفت:برگزاری دوره آموزشی کسب و کار زنان 20 تا 40 سال از 21 تا 23 شهریورماه سال جاری برای آموزش به 100 نفر از زنان و دختران جوان استان درنظر گرفته شده و تمام برنامه ریزی ها برای اسکان و تغذیه زنان و دخترانی که از مناطق دور استان دراین برنامه شرکت می کنند انجام شده است.
این مسئول گفت:یکی دیگر از مشکلات دختران استان این است که مورد ظلم،آزار و تعدی پدر،برادر و همسر قرار می گیرند که برای رفع این مشکل با کانون وکلای استان تفاهم نامه همکاری امضا شد تا دختران آزار دیده به صورت رایگان از حمایت قانونی این کانون برخوردار شوند.
مدیر کل بانوان و خانواده استانداری قزوین ادامه داد:رسیدگی به وضعیت زنان زندانی استان را نیز در دستور کار قرار داده ایم و طی بازدید چهار ساعته از زندان زنان درخواست های آنان را برای رسیدگی تلخیص کرده و با رئیس کل دادگستری استان مطرح کردیم.
وی افزود:خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته و با دستور رئیس گل دادگستری استان رسیدگی به وضعیت زنان زندانی استان نیز در گروه نجات و در کنار سادات و ایثارگران قرار گرفت تا به صورت ویژه به وضعیت آنها رسیدگی شود.
مرادیان ادامه داد: این همراهی و همکاری افق روشنی را در مسیر تحقق مطالبات زنان ایجاد کرد و در نتیجه تعدادی از زنان زندانی استان آزاد یا رای باز شدند و برای تعداد دیگری نیز پیشنهاد حمایت مالی یا آزادی با دستبند و پابند الکترونیک داده شد.
وی ادامه داد:همچنین دفتر امور زنان و خانواده استانداری فراخوانی برای حمایت از طرح های زنان و دختران نخبه منتشر کرده و برای ازدواج افراد کم بضاعت با بنیادهای ازدواج آسان مذاکراتی انجام داده ایم.
بر اساس نتیاج سرشماری سال 1395 استان قزوینیک میلیون و 273 هزار و 761 نفر جمعیت دارد که از این تعداد 650 هزار و 499 نفر مردو 623 و 262 نفر زن هستند.
بر اساس این نظر سنجی، در آبان سال 1395،از کل جمعیت 6ساله وبیشتر استان،88.6درصد باسواد بوده اند که این میزان برای زنان 185.1 و برای مردان 92درصد بوده است.
اول ذیقعده سالروز میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) به عنوان روز دختر نامگذاری شده است.
6101/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.