در این گزارش ولایت که به قلم زهرا جباری نوشته شده می خوانیم تخریب محله تاریخی دباغان قزوین، این روزها خبری جنجالی شده است؛ آنگونه که مدیرکل میراث فرهنگی استان وضعیت این محله را به مناطق بمباران شده و جنگ زده سوریه و یمن تشبیه کرده و شهردار قزوین با حضور در محله ویران شده دباغان، دستور اجرای عملیات خاکبرداری و تسطیح خانه‌های ویران شده با هدف بهبود سیما و منظر محله‌ای که بخش قابل توجهی از آن دیگر وجود خارجی ندارد؛ صادر کرده است. تخریب این محله البته موضوعی تازه نیست.
این اتفاق بیشتر از یک سال است که رخ داده و انگار ما عادت کرده‌ایم که ماهها بعد از «مرگ سهراب»؛ به شیون بپردازیم و آن روز که کلنگ تخریب را بر پیکر خسته و کالبد نحیف این محله فرود آوردند؛ واکنش مناسب را نشان ندادیم تا امروز که همچنان بساری از مسئولان نمی‌دانند بافت تاریخی کدام است و شیوه برخورد با آن چگونه باید باشد و بافت فرسوده شهری کدام! «بازآفرینی بافت‌های شهری»؛ عنوان پرطمطراقی است که این سال‌ها زیاد به گوش می‌رسد و گرچه محله دباغان، با کلنگ ساماندهی امامزاده حسین تخریب شد و این روزها یکی از معاونین استاندار در برنامه «بدون حاشیه» سیمای مرکز قزوین گفته است به جای خانه‌های با خاک یکسان شده این محله، واحدهای تجاری و گورستان جهت دفن متوفیات! احداث خواهد شد؛ اما طرح بازآفرینی چنانچه بین بافت تاریخی و بافت فرسوده نتواند فاصله ایجاد کند؛ تکرار «یمن و سوریه» در دیگر محله‌های تاریخی کهن شهر قزوین دور از انتظار نیست. تداخل یافت تاریخی با بافت فرسوده غیرکارشناسی است با این همه، مدیرکل میراث فرهنگی استان با تاکید بر تفاوت بافت تاریخی و بافت فرسوده شهری می‌گوید: بافت فرسوده شهری از بافت تاریخی متفاوت است و تفکیک و مرز بین این دو بخش در تعاریف وزرارت راه و شهرسازی نیز لحاظ شده است، عنوان کلی بافت‌های ناکار آمد شهری می‌تواند به عنوان جمع‌بندی برای ترکیب این دو بخش در نظر گرفته شود؛ ولی تداخل موضوعات مربوط به بافت تاریخی و بافت فرسوده شهری غیر‌کارشناسی بوده و با واقعیت‌های موجود سازگار نیست.
گفت و گو با یک کارشناس مواد غذایی درباره عوارض مصرف مکمل های غیر مجاز، افشاگری یک اصو لگرا از خانه 1600متری مدیر ارزشی، آشفتگی بازار طلا و افزایش دوباره قیمت ها، می شود زباله نریزید لطفا از دیگر عنوان های این شماره روزنامه ولایت است.
ولایت تنها روزنامه محلی استان قزوین است که به مدیرمسئولی سید عبدالعظیم موسوی و سردبیری محمد حسن سلیمانی منتشر می شود.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.