به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، محمد مرادی شهر بابک در کارگاه آموزشی مدیریت اصلاح نژاد و تولید مثل در گوسفند که با حضور کارشناسان فنی جهاد کشاورزی و دامداران قزوین برگزار شد،افزود: استفاده از آمیخته گری به عنوان یک روش اصلاح نژادی موثر و موفق در گوسفندان به عنوان یک راهکار اصلاح نژادی موثر است.
وی با بیان اینکه حدود یک میلیون خانوار در بخش پرورش دام سبک در کشور مشغول فعالیت هستند،اظهار داشت: تامین گوشت قرمز، لبنیات و سایر محصولات مورد نیاز کشور، اشتغالزایی و سود آوری از مهم ترین اهداف پرورش گوسفند به شمار می رود.
مرادی تصریح کرد: تخریب مراتع اعم از بروز خشکسالی های متوالی، عدم مدیریت مناسب و چرای بی رویه، تخریب کاربری بخش وسیعی از مراتع اعم از کشت های دیم و آبی، مشکل بودن تامین اب شرب ( کاهش سطح آبهای زیر زمینی و خشک شدن چاه های گله داری) و فراهم نبودن نیروی انسانی مورد نیاز از سامانه پرورش مراتعی از مهم ترین مشکلات پرورش گوسفند در سامانه مرتعی است.
وی ادامه داد: ایجاد و توسعه سامانه های غیر مرتعی و راه اندازی واحدهای نیمه صنعتی و صنعتی مهمترین راهکارهای حل مشکلات یاد شده است.
مشاور ارشد مرکز اصلاح نژاد دام کشور به شرایط دام پیشنهادی برای تولید گوشت در سامانه های غیر مرتعی اشاره کرد و گفت: زایش حداقل دو بره در هر زایش و سه بره در سال ، حذف ( کاهش شدید) دنبه ،تولید مثل غیر فصلی، ماهش سن آبستنی به زیر 12 ماه، توان تولید شیر کافی از شیر گیری 2 الی 3 بره در هر زایش ، سازگاری و ماندگاری عملکردی، پذیرش اسان بره ها و رفتار مادری مناسب و توانایی آبستنی مجدد و زودتر پس از زایش مهمترین شرایط دام در سامانه غیر مرتعی است.
مرادی، فراهم نبودن زیر ساخت ها ( شرایط بهداشتی، منابع خواکی، دانش و آگاهی پرورش دهندگان )، نیاز به منابع مالی زیاد، عدم استفاده بهینه از منابع دامی موجود کشور، مسبوق به سابقه نبودن روش در دنیا و محدودیت در منابع تامین کننده دام مورد نیاز از مهم ترین مشکلات واردات دام های اصلاح شده در مقیاس بزرگ دانست.
وی همچنین گفت: ترکیب نژادی چند قلو زا و بی کم دنبه و نژاد رومانف مهمترین ترکیب نژادی پیشنهادی به دامداران کشور است.
استان قزوین دارای 840 هزار راس دام سبک است.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.