به گزارش ایرنا، معلولان در حاشیه صدها مشکلی که به واسطه معلولیت بر آنها تحمیل شده از نظر اشتغال و درآمد همواره با چالش های فراوانی دست به گریبان بوده اند در حالیکه دولت و مسئولان موظف به ایجاد زمینه های لازم برای حمایت و تامین حقوق آنان هستند.
برخلاف گذشته که مشکل معلولان تنها به خود آنها مربوط بود اکنون نگاه جهانی تغییر یافته تا جایی که حقوق این قشر برابر با سایر افراد جامعه به شمار رفته و حق شهروندی نیز اقتضا می کند با ایجاد فرصت های یکسان، توجه ویژه ای همانند سایر شهروندان به آنان شود.
این در حالی است که در سال ٨٣ براساس مصوبه مجلس قرار شد تا ٣‌ درصد از سهمیه استخدامی سازمان‌ های دولتی و خصوصی به معلولان اختصاص یابد اما این مساله هیچگاه محقق نشد تا اینکه در آذر ماه سال گذشته و با تصویب لایحه جامع حمایت از معلولان، سهمیه اشتغال آنان تا پنج درصد افزایش یافت.
با توجه به اینکه سهمیه 3 درصد استخدامی جامعه معلولان در دستگاه های دولتی و خصوصی هرگز جامعه عمل به خود نپوشاند باید دید سهم پنج درصدی اشتغال آنان تا چند درصد عملیاتی می شود.

**تغییر نگرش جامعه به معلولان هدف اصلی کانون توانا است
مدیرعامل کانون معلولان توانا در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: این مرکز از سال 74 با هدف تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان، ایجاد بسترهای مناسب برای توانمندسازی این قشر و آشنا کردن آنان به حقوق خود، تاسیس و در این راستا فعالیت های کارآفرینی خود را آغاز کرد.
محمدرضا هادی پور ادامه داد: کانون معلولان با تشکیل کارگروه اشتغال، دلایل بیکاری معلولان را شناسایی کرده و با راه اندازی واحد اشتغال توانست معضل آنان را در قزوین تا حد زیادی برطرف کند.
وی با اشاره به اینکه کانون توانا در نخستین اقدام خود اقدام به شناسایی، جذب و به کارگیری معلولان نخبه و توانمند و تشکیل یک تیم قوی و منسجم کرد، افزود: در قدم بعدی نیز صندوق قرض الحسنه توانا تشکیل و با تجمیع سپرده های اندک اعضا در آن اقدام به سرمایه گذاری و اجرای برخی طرح ها با درآمدزایی کوتاه مدت و بلندمدت کردیم.
هادی پور، قزوین را از استان های نمونه در حوزه اشتغال معلولان دانست و گفت: به واسطه فعالیت کانون معلولان توانا، امروز این مرکز به عنوان مجموعه ای موثر در حوزه اشتغال شناخته شده و سال گذشته نیز به عنوان بهترین سازمان مردم نهاد (NGO) از بین 300 فعال در حوزه فعالیت معلولان کشور شناخته شد.
وی ادامه داد: هم اکنون کارگاه های مختلفی از جمله تولید انواع ترانسفورماتورهای فشار ضعیف، تابلوهای برق، فندک های جرقه زن اجاق گاز، شیشه گری، خیاطی، چاپ و سایر محصولات کودک در این مرکز راه اندازی شده است.
وی به توانمندی و ظرفیت های بالای معلولان اشاره کرد و افزود: براساس تحقیقات انجام شده از چند شرکت تولیدی، 65 درصد کارفرمایان توان فعالیت یک فرد سالم را با یک معلول برابر اعلام کرده، 25 درصد آنان بازدهی کاری معلولان را از افراد سالم بهتر دانسته و تنها 10 درصد بر این باور بوده اند که افراد سالم بهتر از معلولان کار می کنند.
به گفته وی، نگرش جامعه به معلولان در سال های اخیر تغییر یافته تا جایی که بسیاری از واحدهای تولیدی در راستای مسئولیت های اجتماعی خود اقدام به جذب و به کارگیری معلولان می کنند.

**850 معلول از طریق کانون توانا مشغول به کار هستند
مدیرعامل کانون معلولان توانا ادامه داد: 850 نیروی معلول در گروه بهداشتی فیروز مشغول به کار بوده که 200 نفر آنان در 2 ماه پایانی سال گذشته جذب شده اند.
هادی پور با اشاره به اینکه 92 درصد کارکنان شرکت فیروز را معلولان تشکیل می دهند، گفت: براساس تحقیقات به عمل آمده افراد معلول، به ویژه ناشنوایان از بهره وری بیشتری در کار برخوردارند.
وی در خصوص ارتباط کاری کانون توانا و شرکت فیروز، گفت: کانون توانا پیمانکار تامین نیروی انسانی این واحد تولیدی بوده که در ازای نیروهای مهارت یافته و معرفی شده از سوی کانون توانا به این مجموعه، حق‌الزحمه پرداخت می‌کند.
هادی پور با بیان اینکه کانون توانا پیش از معرفی نیروی کار به شرکت فیروز، مهارت‌های آنان را با برگزاری کلاس‌ و یا اعزام به مراکز فنی و حرفه‌ای، با هزینه کانون، افزایش می دهد، گفت: نیروها براساس تخصص‌های مورد نیاز به آن شرکت معرفی شده و به همین علت نیز معلولان شاغل در این مرکز همواره از امنیت شغلی لازم برخوردار هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: هم اکنون حدود یک هزار و 200 معلول با ثبت نام در کانون جهت فعالیت در واحدهای تولیدی در نوبت اشتغال قرار دارند.
وی با اشاره به قانون سهم 3 درصدی معلولان در استخدام های دولتی و خصوصی، اضافه کرد: متاسفانه قانون در این زمینه ضعیف عمل می کند.

**بهزیستی قزوین تسهیلگری اشتغال را برای 661 نفر انجام داد
معاون مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی قزوین از اجرای تعهدات تسهیل گری اشتغال برای 661 تن از جامعه تحت پوشش خبر داد و گفت: سال گذشته ابلاغ تعهدات استانی ما در بخش 572 نفر بود که بهزیستی با رشدی 114درصدی این مساله را برای 661 نفر فراهم کرد.
غفار رمضانی ادامه داد: طی این مدت همچنین 77 هزار و 180 میلیارد ریال از طریق پرداخت تسهیلات قرض الحسنه خوداشتغالی و مشاغل خانگی به 427 مددجوی تحت پوشش سازمان بهزیستی در حوزه های توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری پرداخت شد.
وی اضافه کرد: شغل های ایجاد شده از این طریق در زمینه های کسب و کار خرد، دامداری، کشاورزی، صنعت، خدمات، صنایع دستی، فنی و حرفه ای بوده است.
رمضانی ادامه داد: در راستای ایجاد فرصت اشتغال از طریق پرداخت مانده قرض الحسنه، در سال 95 برای مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی در حوزه های توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری هشت میلیارد و 400 میلیون ریال به 62 مددجو از طریق بانک های عامل استان پرداخت شد.
وی ادامه داد: همچنین به منظور فراهم کردن زمینه استفاده از تسهیلات بیمه های اجتماعی به افراد تحت پوشش و تشویق کارفرمایان جهت به کارگیری نیروی انسانی مورد نیاز از جامعه هدف بهزیستی پنج میلیارد و 231 میلیون و 887 هزار ریال مشوق بیمه سهم خویش فرما و کارفرمایی به صورت مستقل، بدون دریافت تسهیلات و بلاعوض به 30 مددجو در سال گذشته و 262 نفر تثبیتی از سال های گذشته پرداخت شده است.
رمضانی اضافه کرد: این تسهیلات امنیت شغلی و اشتغال پایدار ایجاد شده برای افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی سرپرست بالای 18 سال، مراکز سازمان (ترخیص شده یا مقیم) و معتادان بهبود یافته در مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی (18 ماه ترک موفق) که امکان اشتغال آنها فراهم شده، را نیز دربر می گیرد.
وی، پرداخت یارانه حمایت های جبران کارآیی معلولان شاغل در بخش غیردولتی به کارفرمایان را نیز از دیگر تسهیلات بهزیستی در جهت ایجاد اشتغال اعلام کرد و گفت: این تسهیلات به میزان 2 هزار و 410 میلیون ریال برای 30 نفر به کانون معلولان توانا پرداخت شده است.
وی خاطرنشان کرد: هدف از پرداخت این یارانه جبران بخشی از محدودیت های کارآیی معلولان شاغل در بخش غیردولتی با توجه به تاثیر شدت معلولیت در کارآیی اشتغال ایجاد شده و نیز ایجاد انگیزه به کارگیری معلولان توسط کارفرمایان خواهد بود به طوری که کارفرما ضمن دریافت یارانه مذکور، نسبت به پرداخت کامل حقوق و دستمزد معلولان به کار گرفته شده براساس قانون کار، اقدام می کند.
رمضانی، ایجاد فرصت اشتغال از طریق پرداخت سرمایه کار بلاعوض به 88 مددجوی تحت پوشش و نیز ایجاد اشتغال از طریق کاریابی ها و شرکت ها در استان به 18 نفر را از دیگر اقدامات این اداره کل در حوزه ایجاد اشتغال معلولان در سال گذشته اعلام کرد.
23 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی استان قزوین قرار دارند.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.