به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، وحید ابراهیم نژاد حمیدی روز سه شنبه افزود: این طرح در 2 مرحله در مزارع پرورشی استان انجام می شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون طرح مراقبت بیماری های ویروسی در ماهیان قزل آلای رنگین کمان در سطح تمامی مراکز تکثیر و پرورش استان در دست اجرا است.
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: ازجمله اهداف این طرح، تعیین شیوع بیماری در مزارع، دستیابی به اطلاعات لازم برای اجرای برنامه های پیشگیری از بروز بیماریها و ایجاد شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی می باشد.
این مسئول اظهار کرد: در این طرح کارشناسان ادارات دامپزشکی با مراجعه به مزارع فعال پرورش ماهیان سردآبی ، ضمن نمونه گیری از استخرها و تکمیل پرسشنامه های مربوطه، جزئیات عملیات پایش را نیز در سامانه اطلاعات جغرافیایی سازمان دامپزشکی کشور ثبت می کنند.
به گفته وی بیماری ویروسیVHS که به سپتی سمی خونریزی دهنده ماهیان هم معروف است، اگرچه قابل انتقال به انسان نیست، اما باعث بروز تلفات سنگین و خسارات اقتصادی جبران ناپذیر در استخرهای پرورش آبزیان می شود.
ابراهیم نژاد حمیدی، عمده راه انتقال این بیماری به استخرهای آبزی پروری را از طریق ابزار و وسایل، آب و غذای آلوده و جابه جایی بین مزارع عنوان و به آبزی پروران عنوان کرد.
وی تاکید کرد: پرورش دهندگان باید ضمن رعایت اصول و ضوابط امنیت زیستی و توجه به دستورالعمل های سازمان دامپزشکی، از جابجایی ماهیان بدون اخذ مجوز حمل و گواهی بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی خودداری کنند و بچه ماهی، تخم چشم زده و غذای ماهیان پرورشی خود را نیز فقط از مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی و شیلات تهیه کنند.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس وشش کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.