محمد علی نجفی رشوندی روز جمعه حین آزادسازی یک قطعه از اراضی ملی تصرف شده در قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین طی این مدت 10 دستگاه وسیله نقلیه و 36 دستگاه تجهیزات و ادوات که برای تعرض به منابع طبیعی به خدمت گرفته شده بود،توقیف شد.
جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین یادآور شد: سال قبل 687 هکتار از اراضی ملی استان مورد تخریب و تصرف متجاوزان قرار گرفت.
نجفی رشوندی یادآور شد: این تصرف‌ها به صورت شخم، ایجاد شیار و ساخت و ساز به صورت بنا در اراضی ملی استان قزوین انجام شده بود.
وی اظهار کرد: آزادسازی و رفع تصرف این اراضی با ثبت و تشکیل 147فقره پرونده تخلف در دستگاه قضایی در حال پیگیری است.
نجفی رشوندی گفت: پارسال 4.5 هکتار از اراضی ملی استان قزوین در قالب هفت فقره در راستای تبصره یک ماده 55 قانون حفاظت،حراست و صیانت از اراضی ملی و دولتی رفع تصرف شد.
وی در ادامه میزان خلع ید اراضی ملی استان قزوین در سال گذشته را نیز 71 فقره در قالب 305هکتار عنوان کرد.
جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین خاطرنشان کرد: برخورد این اداره کل و دستگاه قضایی با متجاوزان به اراضی ملی قاطعانه و بدون مماشات است.
نجفی رشوندی بهترین راه صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی را انجام اقدامات پیشگیرانه قبل از هرگونه دخل و تصرف به اراضی ملی و بیت‌المال دانست و گفت: در این راستا نظارت دستگاههای مرتبط با ساخت وساز‌های روستا‌ها و مناطق حاشیه‌ای باید بیشتر شود.
وی درادامه به میزان ارائه گزارش های مردمی پیرامون اطلاع رسانی از تجاوز به منابع طبیعی و ملی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته یک هزار و 46 فقره گزارش مردمی با تلفن گویای 15004 به ثبت رسید.
60 درصد وسعت استان قزوین را اراضی ملی دربرگرفته است که از این میزان 853 هزار و 485 هکتار شامل مراتع هستند که از نظر پوشش گیاهی به سه درجه خوب، متوسط و فقیر تقسیم بندی می شوند.
جنگل ها با 28 هزار و 157هکتار دیگر عرصه های طبیعی قزوین هستند که حدود 1.8درصد از مساحت استان قزوین را تشکیل داده اند و به طور عمده در الموت و طارم سفلی شهرستان قزوین قرار دارند.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.