بهمن نقیبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مبارزه با انگل های داخلی و خارجی بدن دام و پیشگیری از بیماری های دامی را مهمترین برنامه های دامپزشکی در فصل بهار دانست و افزود: بروز بیماری های انگلی در این فصل علاوه بر به مخاطره انداختن سلامت دام، موجب خسارت های اقتصادی جبران ناپذیری نیز می شود.
وی ادامه داد: انگل های دامی علاوه بر کاهش بازدهی دام، باعث ایجاد بیماری های پوستی، کم خونی، لاغری، کاهش رشد دام، انتقال عوامل بیماری زا و خسارت به صنعت دامپروری نیز می شود.
وی در ادامه اضافه کرد: بیماری هایی که احتمال شیوع آن در فصل گرما در دامداری ها وجود دارد شامل تیلریوز (زردی)، بابزیوز (خون شاش)، هیداتیدوز (کیست‌های انگلی)، کپلک و نیز بیماری‌ های مشترک انسان و دام از جمله تب خونریزی‌ دهنده کریمه کنگو است.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص بروز بیماری های انگلی در فصل بهار و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص، شیوع بیماری های انگلی طی 2 سال اخیر کاهش یافته است.
نقیبی، بهترین راه برای جلوگیری از بروز بیماری های انگلی در فصل بهار را استفاده از سمومی که در بدن دام ریخته می شود، دانست.
وی در پایان به دامداران توصیه کرد به منظور جلوگیری از بروز این گونه بیماری ها با کارشناسان و بازرسان اداره کل دامپزشکی همکاری های لازم را داشته باشند.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس، 6 کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.