به گزارش ایرنا، آستان مقدس حسین ابن علی ابن موسی الرضا (ع) مهم ترین زیارتگاه و مکان مذهبی استان قزوین به شمار می رود.
آستان امامزاده حسین(ع) علاوه بر اینکه مهم ترین قطب مذهبی قزوین است، بقعه آن نیز یک بنای تاریخی ارزشمند به شمار می رود و به لحاظ گردشگری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که تقریبا بیشتر گردشگران در سفر خود به این شهر از آن بازدید کرده و به زیارت این بارگاه می شتابند.
با توجه به اهمیت آستان امامزاده حسین (ع) در ابعاد یاد شده، طرح ساماندهی و توسعه آن در دهه 70 مطرح و در آن توسعه آستان و ایجاد مراکز رفاهی شامل کتابخانه، درمانگاه، سالن غذاخوری و مراکز تجاری پیش بینی شد.
این طرح ها پس از سال ها از طرح آن در سال 90 با مشارکت چندین دستگاه در کنار یکدیگر به مرحله اجرا درآمد با این وجود نیاز به منابع مالی قابل توجه برای اجرای این پروژه و مشارکت همزمان چندین دستگاه و مشخص نبودن یک متولی اصلی و گستردگی ابعاد طرح موجب شده است تا روند اجرای آن به کندی پیش برود.
اجرای این طرح مطابق با اهداف تعیین شده برای آن می تواند قزوین را به یکی از قطب های گردشگری مذهبی در کشور تبدیل کند، هرچند از سوی عده ای نگرانی هایی نیز در خصوص انحراف طرح از یک پروژه فرهنگی به پروژه ای اقتصادی نیز مطرح می شود که اظهار نظر در این خصوص باید به دست اندرکاران و متخصصان امر واگذار شود.

**رونق گردشگری مذهبی و اقتصادی قزوین با اجرای طرح ساماندهی آستان امامزاده حسین (ع)
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به اینکه طرح توسعه امامزاده حسین موجب رونق گردشگری مذهبی و اقتصادی در استان قزوین می شود،گفت: توسعه این طرح باید با شتاب بیشتری انجام شود.
علی فرخ زاد با اشاره به آخرین وضعیت اجرای این طرح،افزود: برای این مجموعه مراکز اقامتی، زائر سرا ، سالن غذاخوری و واحدهای تجاری پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح ها در طرح توسعه امامزاده حسین (ع ) قزوین به دلیل بالابودن میزان هزینه های آن مقرر شد، پروژه با همکاری چهار دستگاه شهرداری ، میراث فرهنگی ، اوقاف و امور خیر یه ، راه و شهرسازی و با نظارت استانداری عملیاتی شود.
فرخ زاد اظهار کرد: همچنین مقرر شد 50درصد هزینه اجرای طرح توسط راه و شهرسازی ، 20درصد اوقاف و امور خیریه و 30درصد نیز توسط شهرداری تامین شود که در این راستا کار تملک در 2 بخش مسکونی وتجاری کلید خورد.
وی ادامه داد: بر اساس کارشناسی ‌های انجام شده در سال 92 مبلغ مورد نیاز برای اجرای این طرح 600 میلیارد ریال برآورد شده که از این مقدار 300 میلیارد ریال بر عهده اداره ‌کل راه و شهرسازی، 150 میلیارد ریال بر عهده شهرداری قزوین، 100 میلیارد ریال بر عهده اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین و 50 میلیارد ریال نیز بر عهده اداره ‌کل میراث فرهنگی استان قزوین قرار داده شد.
فرخ زاد یادآور شد: تاکنون اداره کل اوقاف و امور خیریه حدود 20 میلیارد ریال، اداره کا راه و شهرسازی حدود 50 میلیارد ریال و شهرداری قزوین حدود 110 میلیارد ریال برای اجرای این طرح پرداخت کرده‌اند.
به گفته وی کل محدوده این طرح شامل17 هکتار است که دربردارنده 130 واحد تجاری و 230 پلاک مسکونی است که 68 واحد در شرق و 62 واحد در غرب سلامگاه قرار دارند.
وی با تاکید بر اینکه باید هرچه زودتر این طرح را تکمیل کنیم، اظهار کرد: نیمه کاره ماندن تملک واحدها در اطراف آستان امامزاده حسین (ع) موجب نارضایتی مردم و ساکنان محدوده طرح شده است و اگر کار تسریع نشود باید در کنار مسائل اجتماعی هزینه های بیشتری را متحمل شویم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین به میزان پیشرفت تملک واحدهای مسکونی محدوده طرح اشاره کرد و یادآور شد: برای اجرای طرح توسعه امامزاده حسین (ع) در فاز اول اجرای این طرح تملک واحدهای مسکونی اطراف امامزاده بود که در حال حاضر 70درصد تملک هابا همکاری شهرداری انجام شده است.
فرخ زاد تصریح کرد: نقشه فاز دوم طرح که تملک واحدهای تجاری است نیز آماده شده و اگر فاز اول تسریع شود آماده اجرای مرحله بعدی هستیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از نهادها می‌توانند در این طرح مشارکت کنند،افزود: بنیاد برکت ظرفیت بسیار زیادی برای سرمایه‌ گذاری در طرح ساماندهی امامزاده حسین(ع) دارد که از این ظرفیت باید استفاده کرد.

**ضرورت حفظ و تقویت بنای تاریخی امامزاده حسین در کنار اجرای طرح توسعه و ساماندهی
این مسئول با اشاره به ضرورت حفظ و تقویت بنای تاریخی امامزاده حسین در کنار اجرای طرح توسعه و ساماندهی، اضافه کرد:باید پیگیری‌های لازم نیز برای مقاوم ‌سازی صحن امام زاده حسین(ع) پیش از آغاز عملیات اجرایی صورت گیرد و طرح اولیه مقاوم ‌سازی آن توسط مشاور طرح ساماندهی تهیه شود.
وی تاکید کرد: همچنین باید تملک بخش دارالشفای امامزاده حسین(ع) در این طرح در اولویت قرار گیرد چون بخش خصوصی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در این زمینه اعلام کرده است.


**طرح توسعه امامزاده حسین (ع) با 50درصد پیشرفت روبرو است
رییس اداره بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین نیز با اشاره به طرح تملک پلاک های امامزاده حسین(ع) به منظور اجرای طرح توسعه و ساماندهی آستان این امامزاده،گفت: در حال حاضر از 230 پلاکی که برای اجرای این طرح باید تملک شود تاکنون 140 پلاک تملک شده و برای تملک مابقی پلاک ها به اعتباری حدود 130 میلیارد ریال نیاز است و در مجموع حدود 50 درصد کارها در این طرح اجرایی شده است.
حسن تقی ‌پور افزود: طرح ساماندهی آستان مقدس امامزاده حسین (ع) شهر قزوین به عنوان یک طرح توسعه کامل بین اداره ‌کل اوقاف و امور خیریه و ستاد بنیاد توسعه استان قزوین به شمار می رود که با انعقاد تفاهم نامه ای بین دستگاههای شهرداری ، اداره راه وشهرسازی ، اوقاف و امور خیریه و استانداری در حال عملیاتی شدن است
به گفته وی در حال حاضر با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری، سازمان مسکن، تملک اراضی از سال 91 آغاز و به مرحله اجرا درآمده که پیش بینی می شود تا سال آینده همه تمکلات به اتمام رسیده و اجرای طرح تسریع شود.
تقی پور اظهار کرد: اجرای طرح توسعه امامزاده حسین (ع ) یک طرح 16ساله بود و آغاز این طرح از سال 80 بوده و تاکنون اجرای آن 50 درصد پیشرفت داشته است و پیش بینی می شود تا پایان سال 97 در صورت تامین اعتبار به اتمام برسد.


**ضرورت بازنگری در اجرای طرح ساماندهی و توسعه آستان امامزاده حسین(ع)
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین نیز در خصوص این طرح گفت: طرح توسعه امامزاده حسین (ع) شهر قزوین با توجه به جایگاه زیارتی و معنوی بقعه و اهمیت گردشگری آن یک ضرورت است که این مهم در دهه 70 (سال 76) مطرح شد.
محمد علی حضرتی افزود: با توجه به اینکه کلید اجرای این طرح در 20 سال گذشته خورده است، در حال حاضر با توجه به شرایط روز و نیازهای جدید باید بازنگری هایی در آن صورت می گرفت چرا که مبانی نظری و تئوری طرح کاملا دگرگون شده است.
وی اظهار داشت: باید در این طرح بازنگری شود چرا که روند اجرا از وضعیت ساماندهی و توسعه خارج شده و به یک فضای تامین منابع مالی بزرگ تبدیل و کار راطولانی تر کرده است.
حضرتی ها با اشاره به اجرای این طرح در بافت تاریخی شهر قزوین، ادامه داد: امامزاده حسین (ع) هسته اولیه شهر قزوین بوده و دراطراف سلامگاه وجود قلعه تاریخی و آرامگاه و آثار تاریخی به اهمیت آن افزوده است.
وی اظهار کرد: طرح توسعه امامزاده حسین از خدمات رسانی بیشتر و بهتر به مسافران ، زائران و گردشگران به یه یک بسته اقتصادی تبدیل شده این در حالی است که سرویس بهداشتی و وضوخانه حرم در ساعت 10شب به بعد تعطیل و شهرداری نیز در قالب اجرای این طرح به سمت تخریب محله ، باغات و تملک زمین برای احداث بازار پیش رفته است در حالی که نیاز اولیه این امامزاده برای زائران طهارت و وضو است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد: اجرای طرح توسعه امامزاده حسین (ع) قزوین از محور ارائه خدمات مورد نیاز گردشگران به سمت سوداگری اقتصادی تغییر مسیر داده است.
به گفته وی حضرتی در قسمت شمالی این امامزاده گورستان قدیمی و تاریخی مهمی به نام بابل المشبک است که نسبت به آن به مهری صورت گرفته است.
حضرتی ها تصریح کرد: در طرح ساماندهی این امامزاده به ساماندهی ورودی توجه نشده و مرمت گنبد باید در اولویت طرح قرار گیرد تا از تخریب آن در سال های آینده جلوگیری شود.
وی در پایان افزود: برای تسریع در اجرای این طرح نیاز است که دستگاهها سهم تعهده شده را پرداخت کنند تا کار تسریع شود.

** 600 میلیارد ریال برای طرح ساماندهی امامزاده حسین(ع) هزینه شده است
مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز گفت: متولی اصلی این طرح شهرداری است که وظیفه تامین مالی جهت تملک پلاکها برای اجرای طرح را بر عهده دارد.
مسعود حق لطفی افزود: برای تملک واحدها حدود 40 قطعه زمین را آماده واگذاری و فروش کرده ایم که به دلیل رکود مسکن این زمینها فروش نرفته و تامین اعتبار را با مشکل مواجه شده است.
وی اظهار کرد: تاکنون برای اجرای این طرح 600میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که از این میزان 300میلیارد ریال توسط اداره راه و شهرسازی تقبل و هزینه شده است.
حق لطفی افزود: تهیه طرح توسعه امامزاده حسین (ع ) شهر قزوین از سال 75بوده ولی متاسفانه به دلایل مختلفی اجرای آن به تاخیر افتاده بود که با تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر طرح به خوبی پیش رفته و امیدواریم به زودی اجرای این طرح به اتمام برسد.
امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا(ع) متوفی در سال 201 هجری قمری از شاخص‌ترین مکان های گردشگری مذهبی استان قزوین است و از آن زمان تاکنون مقبره بسیاری از بزرگان و شخصیت های قزوینی نیز در جوار این امامزاده به خاک سپرده شده است.
براساس اطلاعات گردآوری شده توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، بنای باشکوه امامزاده حسین در حمله مغول و کشمکش های دوره صفوی آسیب کلی دیده و بازسازی شده و به جز ضریح نفیس چوبی که از شاهکارهای بی نظیر منبت کاری و گره چینی مجوف محسوب می شود و از سال ۸۰۶ هجری باقی مانده، بقیه بنا از آثار صفوی ( شاه طهماسب و شاه صفی ) و قاجار ( ناصرالدین شاه) است.
این مکان که در جنوب شهر قزوین قرار دارد علاوه بر ارزش تاریخی و مذهبی، به لحاظ بعد گردشگری حایز اهمیت است و در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران و زائران زیادی از نقاط مختلف کشور می باشد.
گلزار شهدا و موزه شهیدان قزوین نیز در جوار بارگاه امامزاده حسین(ع) قرار دارد.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.