به گزارش ایرنا، سید محمد حکاک محقق و استاد دانشگاه در این مراسم گفت: آثار عارف قزوینی از یک اصالت و غنای خاص در ادبیات ایران برخوردار است.
وی با بیان اینکه عارف قزوینی از نظر عاطفه و تجربه شاعری ممتاز است، اضافه کرد: عاطفه در اشعار این شاعر به طور کامل مشهود است
وی اضافه کرد: عارف قزوینی از شاعران بنام و از نظر اصول شعری هم ردیف بیدل دهلوی است.
حکاک با بیان اینکه شعر عارف قزوینی از اسلوب بلاغت، شیرینی و روانی خاصی برخوردار است که فارسی زبانان توانایی فهم آن را دارند،افزود: یکی از بزرگترین شاخصه های شعر عارف ،پیوند بین عشق و سیاست می باشد.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: عارف قزوینی شاعر تک بیتی است و هنرنمایی او در همین تک بیتی ها نمایان است و تنها ادیب و شاعری که در حق عارف قزوینی به اندازه وسع خود مطالبی بیان کرده است دکتر شفیعی کدکنی است.
دکتر سید حسین میثمی استاد دانشگاه نیز گفت: از هشتاد تصنیف قدیمی باقی مانده در ایران که برای عوام شناخته شده است پنجاه مورد مربوط به عارف قزوینی است.
وی با بیان اینکه اشعار عارف قزوینی به عنوان شاعری کلاسیک شناخته شده و آثارش مربوط به شرایط اجتماعی و سیاسی دوران زیست این شاعر در دوره مشروطه است.
میثمی افزود: در تصنیف های عارف قزوینی هم کلام شعر کلاسیک را می توان یافت و هم با توجه به زمان مشروطه شعرش با توده های مردم سروکار دارد و اشعار او با جنبش مشروطه نیز همخوانی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در این مراسم گفت:عارف در تصنیف های خود محور را نه موسیقی و نه شعر قرار داده و بلکه این دو را به هم آمیخته است به طرزی که مرتضی خان میداوود که تصنیف ساز بزرگ و چیره دست ایرانی است، عارف را استاد خود می نامد.
محمد علی حضرتی افزود: امروزه برخی افراد مدعی وجود خانه عارف در محله پنبه ریسه قزوین در گذر محمدیه هستند که این موضوع باطل است زیرا هیچ سندی و مدرک مستندل و تاریخی در این خصوص وجود ندارد به طوری که خود عارف 2 لقب را برای خود همیشه در اشعارش می گوید که یک بی خانمان و دومی خانه بدوش بوده است.
وی اظهار کرد: این خانه به لحاظ معماری از نظر اسلوب ساخت هیچ اثری مربوط به دوران قاجاری را ندارد بلکه متعلق به دوره دوم پهلوی است.
حضرتی با بیان اینکه به این شاعر برجسته ایران زمین در زادگاه خود ظلم شده است و حتی تصنیف' از خون جوانان وطن لاله دمیده' که در تابلویی مسی در میدان عارف قزوین وجود داشت نیز کنده شده است، اضافه کرد: همه دوستداران عارف باید در پی آن باشند که بدون سند مطلبی را بیان نکرده است و بکوشند تا در میدان عارف قزوینی مجسمه وی که از سال 75 ساخته شده است را نصب کنند.
6104/6012 خبرنگار: ناصر نیلی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.