بهمن نقیبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری آنفلوانزای پرندگان 6 آبان ماه سال جاری 9 استان کشور را درگیر کرد که قزوین نیز یکی از استان های آلوده بود.
وی اظهار کرد: هم اکنون هیچ گزارش قطعی مبنی بر آلودگی کانونی در استان قزوین وجود ندارد ولی به دلیل فعالیت گسترده ویروس توسط پرندگان آزاد هر لحظه امکان احتمال گزارش آلودگی می رود.
این مسئول با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون چهار میلیون و 400هزار قطعه مرغ آلوده در استان معدوم سازی شده است،افزود: از ابتدای دی ماه تاکنون 33 واحد آلوده که کار معدوم سازی مرغ ها در آن انجام شده بود از سوی دامپزشکی 75میلیارد ریال غرامت دریافت کردند.
مدیرکل دامپزشکی قزوین ادامه داد: با توجه به اینکه واحدهای آلوده به این ویروس در استان قزوین دچار خسارت هایی شده اند، 450 میلیارد ریال از سوی بیمه به این واحدها تعلق می گیرد.
نقیبی اضافه کرد: اداره کل دامپزشکی استان قزوین نیز 15میلیارد ریال جهت معدوم سازی و دفن پرندگان آلوده هزینه کرده است .
وی اضافه کرد: طی چند روز گذشته تلفات غیر عادی تعدادی کلاغ در یکی از مناطق قزوین را شاهد بودیم که با آزمایش ها وبررسی های صورت گرفته علت مرگ این پرندگان با ویروس آنفلوانزا مورد تایید قرار گرفت.
مدیرکل دامپزشکی قزوین ادامه داد: پرندگان بومی و آزاد به عنوان مهمترین عامل انتقال این بیماری هستند که مردم نیز برای جلوگیری از بروز این بیماری نباید از دست فروشان اقدام به خرید پرنده کنند چرا که انتقال ویروس آنفلوانزا از طریق ترشحات بدن آنان صورت می گیرد و ممکن است که آلودگی دست موجب انتقال این ویروس بشود.
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین از مردم خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تلف غیرعادی پرندگان، مراتب را با شماره 1512 و یا به و یا شماره پیامک 50001512 اطلاع دهند.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس وشش کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.