به گزارش ایرنا، پس از اعلام پایان اجرای این نمایش از گروه تئاتر نگاه نو،برخی از فعالان و مدیران فرهنگی شهر قزوین نسبت به اتمام زودهنگام آن واکنش نشان دادند.
مهدیه سادات قافله باشی رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین از جمله افرادی بود که با متفاوت خواندن نمایش شب بازی ملک دارا نسبت به پایان زودهنگام این نمایش در روز جمعه واکنش نشان داد و با انتقاد از این موضوع در جلسه پارلمان محلی قزوین گفت: نگاه مجموعه شورای پنجم ، نگاهی فرهنگی است اما در همین شورا زمانی مبالغی بالغ بر 250 میلیون تومان برای حوزه هایی خاص هزینه می شد در حالیکه قزوین از کمبود یک سالن تئاتر رنج می برد و حتی یک نگارخانه استاندارد ندارد.
وی از شهرداری و متولیان فرهنگ و هنر قزوین خواست به حوزه فرهنگی مهربانتر و عمیق تر نگاه کنند تا شورای شهر قزوین بتواند بعد از چهار سال پاسخ مثبتی بر فرهنگ و هنر شهر بدهد.
کارگردان این نمایش نیز به خبرنگار ایرنا گفت:برای نمایش شب بازی ملک دارا که از آذر ماه آغاز شده بود از همان ابتدا قرار بر این بود که تا زمانی که تماشاگران استقبال کنند، به نمایش ادامه دهیم.
مرتضی نجفی افزود:از سوی دیگر با توجه به اجاره بهای سالن که برای هر شب 300هزار تومان اعلام شده بود گروه تئاتر ما هم نمی توانست جوابگوی اجاره هر شب این سالن باشد.
نجفی با بیان اینکه مشکل نبود سالن اجرای نمایش باید یک بار برای همیشه حل شود گفت:این معضل نه تنها برای تئاتر بلکه سایر رشته های هنری از جمله موسیقی و هنرهای تجسمی نیز وجود دارد و سال ها است کسی برای آن کاری نکرده است.
نجفی ادامه داد:اکنون که با پایان کار نمایش شب بازی ملک دارا دغدغه ای از سوی برخی مدیران فرهنگی شهر دراین زمینه شکل گرفته باید اقدامی اساسی را از همین حالا انجام دهیم.
وی ادامه داد: برای هنرمندی که در شب های اجرا نیمی از حاضران و تماشاچیان اثرش را خانواده و اعضای فامیل و دوستان او تشکیل می دهند و بقیه هم از بین تماشاچیان عادی می باشند درآمد زیادی از فروش بلیت ها جذب نمی شود که بتواند هزینه اجاره بهای هر شب را تامین کند.
نجفی، وجود یک سالن ویژه برای تئاتر را مطالبه معقول اصحاب فرهنگ و هنر شهر دانست و گفت:اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین حتی یک تابلو برای تبلیغ کارهای هنری در سطح شهر ندارد.
وی گفت:این ضعف فرهنگی از گذشته تاکنون است که شهری با این قدمت و پیشینه تاریخی یک سالن اختصاصی برای هنرمندان نداشته و برای اجرای کارهای خود دست به سوی ارگان های دیگردراز می کنند.
کارگردان نمایش شب بازی ملک دارا ادامه داد:ما برای نمایش اثر، زمان اجرا را از همان ابتدا ساعت هشت اعلام کردیم تا هیچ برنامه دیگری در این سالن تعطیل نشده و سایر برنامه ها هم بتوانند اجرا شوند.
وی افزود:در حالی که تمام شهرستان های استان قزوین سالن نمایش دارند اما شهر قزوین از وجود یک سالن ویژه بی بهره مانده و اعضای هنر نمایش و موسیقی حتی یک فضای کوچک برای تشکیل جلسات خود ندارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت:برای حل این مشکل قرار است فردا سه شنبه 19دی ماه نشستی با اداره کل کتابخانه های عمومی استان در این زمینه برگزار شود.
اکبر اسکندر نژاد افزود:اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین هزینه هایی برای سالن خود دارد و ما باید در این نشست به یک تعامل منطقی و معقلول درباره مبلغ و هزینه های اجاره بهای سالن برسیم.
وی افزود:امیدواریم با تعامل و همفکری بین این اداره کل و امور کتابخانه های استان و همچنین هنرمندان به راه حل های خوبی برای تامین سالن نمایش با اجاره مناسب برای اصحاب فرهنگ و هنر قزوین برسیم.
تماس خبرنگار ایرنا با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین در این زمینه بی نتیجه ماند و روابط عمومی این اداره کل اعلام کرد فعلا انجام مصاحبه در این خصوص میسر نیست و این موضوع را به روزهای دیگر موکول کرد.
نمایش ایرانی شب بازی ملک دارا کاری از گروه نگاه نو در قزوین بود که به تهیه کنندگی مرتضی نجفی و میثم جمالی ، کارگردانی مرتضی نجفی و نویسندگی حامد مکملی از هفتم آذر ماه در سالن کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین اجرا داشت.
حامد مکملی، آزاد کرم بخش، فرشته مصطفی پور، امیر امیدی راد، مصطفی خلیلی، سحر نجفی، مرتضی نادیفر، نکیسا ناپلئونی و پونه نجفی بازیگران این نمایش ایرانی پرمخاطب بودند که 15 دی ماه به کار خود پایان داد.
در این نمایش با بهره گیری از زبان طنز، آواز و موسیقی ایرانی تلاش شده بود تا در جهت پاسداشت آیین های نمایشی گام برداشته شود.

7388*6012 خبرنگار:پریسا نوروزی** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.