علی اکبر اسدالهی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ظرفیت مجاز چرای دام در اراضی طبیعی استان قزوین 600 هزار هکتار می باشد،افزود: این در حالی است که چرای دام درحال حاضر 2 برابر این میزان می باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید ازچرای بی رویه دام ها جلوگیری شود تا شاهد پیشگیری از بیابانی شدن اراضی باشیم، اظهار داشت: یکی از مهم ترین راه های مقابله با پدیده بیابان زایی جلوگیری از چرای بیش از دام در مراتع است.
اسدالهی اضافه کرد: چرای بی رویه دام ها و فقدان تعادل بین جمعیت دامی و ظرفیت مراتع موجب فقر مراتع و نیز تشدید بیابان زایی در عرصه های طبیعی استان قزوین شده است.
این مسئول، مهم ترین راه برای مقابله با این پدیده را کاهش تعداد دام های موجود در مراتع، پیشگیری از چرای بی رویه دام، رعایت زمان بندی چرا ، درختکاری و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی برشمرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین سطح اراضی بیابانی استان قزوین را 230 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان 90 هزار هکتار کانون فرسایش بحرانی بادی است.
اسدالهی تصریح کرد: انعقاد قرار داد با پیمانکار بخش خصوصی جهت کاشت نهال مقاوم به خشکی در سطح 800 هکتار از اراضی شهرستان آبیک و 800 هکتار در شهرستان بویین زهرا ازجمله طرح های در دست اجرا جهت جلوگیری از گسترش اراضی بیابانی در استان است.
وی اضافه کرد: همچنین مدیریت هرز آب در سطح 230 هکتار از اراضی و احداث بادشکن به میزان 30 هکتارتوسط بخش خصوص در اطراف اراضی باغی و زراعی از دیگر طرح های در دست اجرا در جهت جلوگیری از افزایش بیابان در استان می باشد.
60درصد وسعت استان قزوین را اراضی ملی دربرگرفته است.
از این میزان 853 هزار و 485 هکتار شامل مراتع هستند که از نظر پوشش گیاهی به سه درجه خوب،متوسط و فقیر تقسیم بندی می شوند.
جنگل ها با 28 هزار و 157 هکتار دیگر عرصه های طبیعی قزوین هستند که حدود 1.8 درصد از مساحت استان قزوین را تشکیل داده اند و عمدتا در الموت و طارم سفلی شهرستان قزوین قرار گرفته اند.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.