به گزارش چهارشنبه شب ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، محمد علی حضرتی با اشاره به اهمیت آثار تاریخی و محوطه‌های پیش از تاریخ بخش اسفرورین، گفت: تاکستان یکی از حوزه‌های تمدنی دشت قزوین و حلقه ارتباطی تمدن‌های گمشده مستقر منطقه است.
وی اظهار کرد: این منطقه با وجود آثار مهمی چون تپه‌های باستانی و محوطه‌های پیش از تاریخ، آب انبار تاریخی لوشکان و حصار یاری آباد می‌تواند به عنوان یکی از حوزه‌های مهم گردشگری استان قزوین تعریف می شود.
حضرتی درباره روند مرمت آب انبار تاریخی روستای لوشکان،گفت: آب انبار تاریخی این روستا از توابع بخش متعلق به دوره قاجار است که فاز اول عملیات مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی شامل برداشت بافت نامتعارف ساخته شده با آجر سه سانتی و اجرای دوباره سر در راه شیربوده است.
وی ادامه داد: همچنین آوار برداری بام راه شیر و بام مخزن، خندان کردن بندهای آجری، اجرای دوغاب گچی دو لایه، تسطیح و شیب بندی با پوکه معدنی، اجرای اندود سیمان، اجرای اندود عایق رطوبتی و آجر فرش روی بام و ساخت دیواره غربی مخزن آب انبار و دیواره شمالی پاشیر با یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی میراث فرهنگی از دیگر کارهای صورت گرفته در مرحله اول مرمت این بنا بوده است.
وی اظهار کرد: فاز دوم عملیات مرمت آب انبار لوشکان شامل اجرای آجر فرش بام و راه شیر، بندکشی آجرفرش بام و راه شیر، ایجاد ارتباط از راه شیر به مخزن آب انبار، اجرای ورودی آجری از راه شیر به مخزن و آجر فرش کف مخزن آب انبار و بندکشی است که با 750 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی میراث فرهنگی آغاز شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در پایان یادآور شد: امیدواریم با ساماندهی و مرمت این آثار بتوانیم گام مهمی در راستای حفاظت و نگهداری از مواریث ارزشمند تاریخی-فرهنگی و تقویت فرصت‌های گردشگری استان در حوزه روستایی برداریم.
استان قزوین با یک درصد مساحت کشور، دارای یک هزار و 304 اثر ثبت شده تاریخی و طبیعی در فهرست آثار ملی است.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.