به گزارش ایرنا، عبدالمحمد زاهدی روز شنبه در نشست شورای راهبردی جمعیت استان قزوین افزود: این کمیته باید برای تمام اقشار، آموزش های تخصصی خاصی را برنامه ریزی کند به گونه ای که نوع آموزش های آن در فضای مجازی، رسانه های مکتوب، آموزش و پرورش و بهزیستی و صدا و سیما به شکل تفکیک شده و همچنین متناسب با گروه های هدف باشد.
وی با بیان اینکه در دوره ای که رشد جمعیت نامتناسب با امکانات کشور در حال افزایش بود سیاست های کنترلی اجرا و در دوره حاضر نیز با کاهش نرخ تولد سیاست های افزایش جمعیت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد،اضافه کرد: در این فاصله اتفاقاتی افتاده که در چارچوب این 2 سیاست نبوده است.
این مسئول، روند افزایشی جمعیت مسن کشور و کاهش جمعیت جوان را نگران کننده دانست و گفت: ارزش ها و باورها در بین دختران و پسران جوان ما به گونه ای تغییر کرده که بسیاری از آنها یا اعتقادی به ازدواج ندارند و یا در صورت ازدواج به دنبال فرزند آوری نیستند.
زاهدی در ادامه همچنین به طلاق های صوری نیز اشاره کرد و ادامه داد: این گونه طلاق ها علاوه بر آن که آمار طلاق را بالا می برد مشکلات و تبعات حقوقی نیز به دنبال دارد و باید تدبیری برای آن اندیشید.
استاندار قزوین همچنین گفت: واقعیت این است که باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که تمام اقشار و طبقات ازدواج کنند نه اینکه فقط عده ای از طبقه اقتصادی پایین تر ازدواج و فرزند آوری داشته باشند و به این ترتیب جمعیت فقیر افزایش یابد.
وی افزود: البته تحقق این موضوع در یک استان به تنهایی امکان پذیر نیست و به هرحال وضعیت کشور بر روی استان تاثیر می گذارد بنابراین باید سیاست های کلی در این زمینه تدوین و اجرا شود.
مدیرکل ثبت احوال استان قزوین نیز در ادامه این نشست کاهش طلاق را نیازمند عزم جدی و مشارکت تمام دستگاه ها دانست و گفت: ازدواج در استان قزوین تا سال 92 روند افزایشی داشته اما از آن زمان رو به کاهش گذاشته و طلاق نیز به همین ترتیب افزایش یافته است.
محمدصدرا آراسته افزود: شاخص دوام زندگی در استان و کشور پایین می باشد به گونه ای که بیشترین طلاق های استان در 2 سال اول زندگی اتفاق افتاده و کمتر از نصف طلاق های استان نیز در پنج سال اول زندگی مشترک بوده است.
وی با بیان اینکه نیمی از طلاق های زیر یک سال پیش از آغاز زندگی مشترک بوده است، گفت:مهم ترین علت این طلاق ها هم در نبود شناخت کافی زوجین نسبت به یکدیگر بوده است.
آراسته افزود: در زمان ازدواج و طلاق زنان و مردان با سطح تحصیلی دیپلم یا پیش دانشگاهی بیشترین سهم را داشته اند.
میزان ولادت ثبت شده در استان قزوین با 11 هزار و 266 واقعه تولد نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/3 درصد کاهش داشته است.
براساس آمار مربوط به سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395، جمعیت استان قزوین یک میلیون و 273 هزار نفر است.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.