به گزارش ایرنا، فرید براتی روز سه شنبه در دومین همایش ملی منع خشونت علیه زنان که توسط کانون وکلای دادگستری استان قزوین برگزار شد،افزود: این سامانه با توجه به الزام برنامه ششم توسعه به رصد آسیب های اجتماعی و عوامل تعیین کننده در آسیب ها توسط دولت به صورت پایلوت در تهران راه اندازی و اجرا شده است.
براتی با تاکید بر عزم جدی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی و دستگاه قضا برای کاهش خشونت علیه زنان، خاطرنشان کرد: براساس نتایج تحقیقات و پژوهش هایی که در تهران انجام شده، 27 درصد زنان مورد مطالعه در مناطق 22 گانه پایتخت در معرض خشونت قرار داشتند.
وی با بیان اینکه در مجموع میزان خشونت در کشور آنچنان بالا نیست، افزود: با این وجود ابعاد مختلف خشونت روبرو به افزایش است و باید نسبت به کنترل آنها حساسیت بیشتری به خرج دهیم.
سرپرست اداره مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز در ادامه این همایش گفت:مروری بر پیشینه جوامع نشان می دهد که در طی قرن های گذشته خشونت به انواع و اقسام مختلف نسبت به زنان وجود داشته و محدود به چند دهه اخیر نیست.
مرتضی عندلیب افزود:در کشور ما هم تا چند سال پیش به این موضوع کم توجهی شده بود اما در سال های اخیر با پژوهش های انجام شده در این زمینه، برای کاهش این آسیب گام های جدی برداشته شده است.
وی اضافه کرد:خشونت علیه زنان تنها یک پدیده درون خانوادگی نیست بلکه اثرات آن در خارج از خانواده ها نیز وجود دارد.
عندلیب، خشونت های روانی و کلامی را یکی از انواع خشونت ها عنوان کرد و گفت: اجبار همسر به قطع رابطه با دوستان و خانواده خود، تهدید، به تمسخر گرفتن شخص و نادیده گرفتن توانمندی های او از مصادیق چنین خشونت هایی است.
وی، خشونت های جنسی و جسمی را از دیگر انواع مهم خشونت ها عنوان کرد و گفت: یک دسته دیگر از خشونت ها نیز وجود دارند که انکار مالکیت و یا مجبور کردن همسر به استعفا از محیط کار است.
عندلیب با بیان اینکه شدت و انواع خشونت ها در هر کدام از استان های کشور با یکدیگر متفاوت است، گفت: برای برنامه ریزی جهت مبارزه و منع خشونت باید نوع خشونت و بوم و سرزمین آن را نیز در نظر بگیریم چرا که نمی توانیم یک نسخه کلی در این خصوص برای کشور بپیچیم.
وی بر آموزش مهارت های مختلف به زنان در برابر خشونت تاکید کرد و گفت: در حوزه پیشگیری از خشونت هم باید پیشگیری اولیه را با آموزش های مختلف چون آموزش های پیش از ازدواج در دستور کار داشت.
محمد نسخه چی رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین نیز در این همایش گفت:کانون وکلا از اصلی ترین نهادهای مدنی است که نقشی موثر در احقاق حقوق عامه داشته و یکی از دلایل اثربخشی آن در استقلال این تشکیلات است.
وی اضافه کرد: بیش از چهل هزار وکیل در کانون های وکلای کشور در راستای احقاق حقوق مردم قدم بر می دارند و با خدمات مشاوره ای و معاضدتی خود به آگاهی و حل مسایل جامعه کمک می کنند.
نسخه چی با بیان اینکه اعمال خشونت در دین اسلام نکوهش شده است، افزود: امروز ریشه کنی خشونت و بسترسازی برای تامین حقوق کودکان و زنان به یک عزم ملی نیازمند است تا باهمکاری نهادهای دولتی و مردم نهاد بتوان به پیشگیری و محو خشونت کمک کنیم.
وی افزود: خشونت در شکل های مختلف تاثیرهای بدی بر جامعه ما گذاشته و بی توجهی به آن موجب فراگیر شدن آن شده است، از این رو اکنون زمان آن رسیده تا با آموزش و آگاه سازی بیش از پیش زنان به آنها و جامعه خود در محو این پدیده اجتماعی کمک کنیم.
دومین همایش منع خشنونت علیه زنان از سوی کانون وکلای دادگستری استان قزوین و با حضور شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی، پروانه سلحشوری رییس فراکسیون زنان مجلس، سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی و عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین برگزار شد.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.