به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمد علی حضرتی، هنر آینه را متعلق به دوره‌های کهن خواند و افزود: بهره‌برداری از آینه در ایران به حدود سه هزار سال پیش و به دوره هخامنشیان می‌رسد که با صیقل دادن سنگ‌ها و فلزات، آنها را به آینه‌هایی شفاف تبدیل می‌کردند.
وی اضافه کرد: براساس مدارک تاریخی، تزیین بنا با آینه برای نخستین بار در کشور در قزوین و در زمان پایتخت شاه تهماسب اول و در دیوان خانه‌ای که او به سال 951 قمری ساخت به کار گرفته شد.
این مسئول ادامه داد: این مساله نشان می‌دهد کهن شهر قزوین آغازگر هنر آینه کاری در ساختمان است که پیشینه آن به‌ نیمه سده 10ق‌/16م‌ می‌رسد و پس از انتقال‌ پایتخت‌ از قزوین‌ به‌ اصفهان‌ در این‌ شهر و دیگر شهرهای‌ ایران‌ چون‌ بهشهر نیز این هنر گسترش‌ یافته است.
وی همچنین با اشاره به روند تاریخی این هنر، اظهار کرد: در گذشته آینه سازی و جعبه‌های آینه‌دار در قزوین رواج داشته اند که به صورت یک کار گروهی انجام می‌شده است و در ساختن و پرداختن آن، نجار، نقاش و آینه کار هنرنمایی می‌کردند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، حفظ و نگهداری این هنر را ضروری خواند و گفت: با توجه به بررسی‎های میدانی در حال حاضر یک استادکار با سابقه و چهار نفر ماهر در استان فعال هستند که نشان دهنده در معرض خطر و رو به فراموشی بودن این هنر رنگین و زیبا در استان را دارد بنابراین باید با حمایت از هنرمندان و اساتید، مرمت آثار به جای مانده، تجلیل از پیش کسوتان و اساتید، تعریف کاربردهای جدید و انجام پژوهش‌های مرتبط از این هنر اصیل که خاستگاه آن قزوین است، محافظت کنیم.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.