به گزارش دوشنبه شب ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی در این نشست گفت: با اجرای این طرح در استان قزوین، هزاران دانشمند ایرانی در آن مشغول به کار خواهند شد.
محمد جواد لاریجانی افزود: اجرای این طرح کمک می کند تا ایران اقتدار علمی بیشتری داشته باشد.
استاندار قزوین نیز در این نشست گفت: شتابگر ملی ایران از بزرگترین طرح های علمی کشور است و به نوعی باید آنرا مهم ترین زیرساخت توسعه علمی و فناوری ایران اسلامی نامید.
عبدالمحمد زاهدی افزود: اجرای این طرح بزرگ علمی می تواند ضمن دستاوردهای مربوط به حوزه علم و فناوری به پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی کمک کند.
در طرح چشمه نور ایران (شتابگر ملی)، تشعشعات مختلف هسته ای که دارای کاربردهای علمی متعدد هستند برای انجام طرح های تحقیقاتی، علمی و اکتشافات توسط دانشمندان و متخصصان در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
این طرح ملی با هدف رسیدن به پرتوهای نوری بسیار درخشنده (میلیاردها برابر درخشنده تر از نور خورشید) که راه را برای انجام آزمایش های دقیق در رشته های مختلف هموار می سازد، ساخته می شود.
این طرح که یک آزمایشگاه بزرگ علمی محسوب می شود، در حوزه های مختلف علمی از جمله پزشکی، فیزیک، شیمی، الکترونیک، داروسازی و کشاورزی دارای کاربرد خواهد بود.
به گفته مسئولان، برای ساخت شتابگر در استان قزوین که یکی از بزرگترین طرح های علمی کشور و خاورمیانه محسوب می شود، 10 سال زمان پیش بینی شده است و اجرای آن به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
3013*انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.