استان قزوین 15 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که بیش از 9 هزار کیلومتر مربع آن را اراضی ملی شامل دشت ها، مراتع و مزارع تشکیل داده اند که فرصت های بی نظیری را در بخش های کشاورزی و دامپروری پیش روی بهره مندان قرار داده است.
متاسفانه در سالهای اخیر بی توجهی و سهل انگاری انسان ها در حفظ و نگاه داشت این نعمت های خدادادی و این میراث گرانبها که ماده اولیه تداوم حیات بشر و حیوانات است به مخاطره افتاده و هر روز در حال از میان رفتن و نابودی است.
در سالهای گذشته تخریب محیط زیست به دلیل توسعه اتوبان ها، گذرگاه ها، ساخت بناها و پل ها، ساخت معادن و زیستگاه ها اتفاق می افتاد ولی در ماه های اخیر شاهد آتش سوزی های گسترده در مراتع و مزارع به دلیل بی احتیاطی و سهل انگاری هستیم.
آتش سوزی در مراتع و مزارعی که به عنوان چراگاه ها و مراتع اصلی استان نقش بسیار مهمی در تامین چرخه غذایی انسان ها و حیوان ها ایفا می کنند به هیچ عنوان قابل پذیرش و توجیه نیست و باید با عاملان و مسببان این جریان برخورد کرد، اما موضوع مهم تر فرهنگسازی در این خصوص به ویژه در بین روستانشیان و گردشگران طبیعت است.
حدود 60 درصد از اراضی استان با اقلیمی خشک و نیمه خشک زمینه های بسیار مناسبی برای گسترش آتش سوزی دارند و کوچک ترین آتش افروزی در دامان طبیعت با وزش بادهای پائیزی، به طور قطع غیرقابل کنترل و جبران است و باید مدیران و مسئولان علاج واقعه را قبل از وقوع کنند.
از این نکته نیز نباید غافل شدکه 32 درصد سطح استان شامل مناطق کوهستانی با شیب بالای 40 درصد است و در صورت گسترش آتش در این اراضی اطفای آن و عملیات آتش نشانی با دشواری مواجه خواهد شد، بنابراین باید مراتع را از آتش در امان نگهداشت.
* خبرنگار ایرنا استان قزوین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.