به گزارش ایرنا، عبدالمحمد زاهدی شنبه شب در نشست ستاد ساماندهی باغستان سنتی قزوین افزود: باید همه در راستای حفظ و احیای باغستان سنتی تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه از گذشته های دور حیات شهر قزوین تا حدود زیادی به وجود باغستان سنتی وابسته بوده است،ادامه داد: مشکل اساسی در زمینه باغستان تعیین متولی امر آن است و در این راستا باید ابتدا متولی حفظ و حراست از باغستان در شکل یک ساختار و سازمان مشخص شده و وظیفه هر دستگاه اجرایی در این زمینه معلوم شود.
استاندار قزوین با اشاره به غیر قانونی بودن فعالیت سازمان باغستان های شهرداری قزوین، افزود: در حال حاضر این سازمان تعریف قانونی ندارد و مشخص کردن یک تشکیلات قانونی در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات و دغدغه باغداران در حفظ و نگهداری باغستان سنتی و مقرون به صرفه نبودن نگهداری آنها، تاکید کرد: ایجاد علاقه و انگیزه مختصر اقتصادی برای مالکان باید وجود داشته باشد تا همکاری آنها برای حفظ این مجموعه را جلب کنیم.
زاهدی با بیان اینکه به گفته مسئولان ذیربط و باغداران، مشکل باغستان سنتی 16 سال بدون حل باقی مانده است، افزود: نه دولت و نه باغداران به تنهایی قادر به حل مشکلات پیچیده این مجموعه نیستند بلکه ضروری است با کمک مشاوران متخصص، که دغدغه هر 2 طرف را لحاظ می کنند، در این خصوص تصمیم های درستی گرفته شود.
وی، ایجاد ارتباط منطقی بین شهر و باغستان و تسهیل در رفت و آمدها که تا حدودی مسائل امنیتی مربوط به این مجموعه را مرتفع خواهد کرد، خواستار شد و افزود: مهم ترین نیاز باغستان سنتی ابتدا آب و ایجاد راه دسترسی و سپس امنیت است که باید برای آنها برنامه ریزی کنیم.
شهر قزوین دارای 2 هزار و 611 هکتار باغستان سنتی است که جنوب، شرق و غرب این شهر را احاطه کرده اند.
در دهه های اخیر بخش زیادی از باغستان سنتی قزوین به دلیل توسعه شهر تخریب و نابود شده اند.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.