به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین،رضا افلاطونی در نشست هماهنگی طرح کاداستر با سربنه های کشاورزی سگزآباد از توابع شهرستان بوئین زهرا افزود: سال قبل از سوی سازمان امور اراضی کشور برای قزوین 50 هزار هکتار سهمیه جهت انجام رفع تداخلات در نظر گرفته شد اما به دلیل اختلاف عدیده کشاورزان با منابع طبیعی در پلاک های مختلف ثبتی و دعاوی متعدد قضائی با هماهنگی انجام شده با سازمان امور اراضی کشور، مدیریت امور اراضی استان در سطح 176هزار هکتار یعنی حدود 3و نیم برابر ابلاغیه اقدام به انجام رفع تداخلات کرد.
به گفته این مقام مسئول این طرح در حال حاضر دارای 80 درصد پیشرفت فیزیکی است و تا پایان مهر ماه امسال، 176 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با انجام این طرح تعیین تکلیف خواهند شد.
افلاطونی خاطر نشان کرد: استان قزوین در زمینه رفع تداخلات یکی از سه استان پیشرو در سطح کشور است که در ارزیابی عمومی عملکرد استان ها در سال 95 در زمینه تثبیت مالیکت و ساماندهی اراضی حائز رتبه نخست و شایسته تقدیر شناخته شد.
وی توضیح داد: طرح حدنگاری (کاداستر) اراضی کشاورزی یا کاداستر املاک اعم از اراضی شهری و غیر شهری در حدود سال 1310 به استناد قانون ثبت در دستور کار بود و در گذر زمان به علت مشکلات حقوقی، اجتماعی عملاً هیچ دولتی به این موضوع ورود پیدا نکرد و اگر در دولتی نیز به آن پرداخته شد به صورت کامل مورد اجرا قرار نگرفت.
وی اظهار کرد: در همین راستا درنهایت با اصلاح و تصویب قانون حدنگاری در سال 1393 و تصویب قانون رفع موانع تولید طرح حدنگاری در دستور کار دولت قرار گرفت و در سال 94 با ابلاغ قانون حدنگار کار شروع شد.
افلاطونی گفت: یکی از پایه های اساسی انجام طرح کاداستر، رفع تداخلات واختلافات اراضی کشاورزی است که مدیریت امور اراضی در راستای اجرای ماده 54 قانون رفع موانع تولید و شیوه نامه مربوطه در خصوص رفع اختلاف مستثنیات اشخاص و دولت ، هم زمان با انجام طرح کاداستر کارگروه رفع تداخلات را در سطح استان و شهرستانها تشکیل وکار رفع تداخلات نیز عملیاتی شده است.
وی به مزایای طرح حدنگار و رفع تداخلات اشاره کرد و گفت: با انجام طرح کاداستر ، بخش بزرگی از تداخلات و اختلافات بین دولت با مردم و مردم با مردم شفاف سازی شده و باعث تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی می شود.
در طرح حدنگاری به نقشه برداری ثبتی و پایش ماهواره ای اراضی پرداخته می شود.
استان قزوین دارای 480هزار هکتار اراضی کشاورزی و 80هزار بهره بردار بخش کشاورزی است.
6104*3013
خبرنگار: ناصر نیلی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.